PENGARUH KEPAMIMPINAN TRANSFORMASIONAL KEPALA SEKOLAH DAN BUDAYA ORGANISASI TERHADAP DISIPLIN KERJA GURU SD NEGERI

  • Yuliawati Yuliawati Universitas Lampung
  • Riswanti Rini Universitas Lampung
  • Hasan Hariri Universitas Lampung
  • Handoko Handoko Universitas Lampung
Keywords:
transformational leadership, organizational culture, and teacher work discipline

Abstract

This research investigates how the leadership style of school principals, teacher commitment, and the organizational culture affect teacher discipline in Public Elementary Schools in the Banyumas District, Pringsewu Regency. The study uses a quantitative approach and includes 122 public elementary school teachers as participants. Data was collected through questionnaires, and analysis involved regression tests to assess normality, heteroskedasticity, multicollinearity, and data linearity. The findings show that both transformational leadership of the school principal and organizational culture have a positive and significant impact on teacher discipline. Moreover, when combined, these factors also positively and significantly influence teacher discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Hairi, M. R., & Syahrani, S. (2021). Budaya Organisasi dan Dampaknya Terhadap Lembaga Pendidikan. Adiba: Journal of Education, 1(1), 79-87.
Aprilinda, D., & Budiman, A. P. (2021). Konsep Kepemimpinan Transformasional. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(7), 840-846. https://doi.org/https://doi.org/10.59141/cerdika.v1i7.123
Ariani, D., Saputri, I. P., & Suhendar, I. A. (2020). Pengaruh Disiplin Kerja, Iklim Organisasi Dan Komitmen Organisasi Terhadap Produktivitas Kerja Guru. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 1(3), 268-279. https://doi.org/https://doi.org/10.31933/jimt.v1i3.110
Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta, 173
Fadhilah, M. L. Z., Suryadi, S., & Abubakar, A. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Terhadap Etos Kerja Guru dan Staf. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan, 2(2), 206-224.
Framadita, R., & Aprillitzavivayarty, A. (2022). Kontribusi Kepemimpinan Transformasional dan Pengawasan Terhadap Disiplin Kerja Guru di SMAN 8 Kota Jambi. Indonesian Educational Administration and Leadership Journal, 4(1), 66-74.
Hakim, M., Kamase, J., Serang, S., & Arfah, A. (2021). Pengaruh Kepemimpinan, Kompetensi dan Kompensasi Terhadap Kinerja Guru Melalui Disiplin Kerja. SEIKO: Journal of Management & Business, 4(1), 98-115. https://doi.org/https://doi.org/10.37531/sejaman.v4i1.970
Hasibuan, S. H., & Munasib, A. (2020). Pengaruh Beban Kerja, Disiplin Kerja dan Kompensasi Terhadap Kinerja Guru. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 3(2), 247-258.
Heryyanto, A. (2022). Bagaimana Kelelahan Kerja, Tanggung Jawab dan Disiplin Kerja Mempengaruhi Kinerja Karyawan: Studi Empiris. Strategic: Journal of Management Sciences, 2(1), 6-17. https://doi.org/https://doi.org/10.37403/strategic.v2i1.35
Khosyi'in, A. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah, Pengambilan Keputusan, Dan Budaya Organisasi Terhadap Disiplin Kerja. Chalim Journal of Teaching and Learning (CJoTL), 1(1), 45-55.
Melati, M., Rahayu, S., & Choiriyah, C. (2022). Pengaruh Budaya Organisasi dan Motivasi dengan Kedisiplinan sebagai Variabel Intervening terhadap Kinerja Pegawai pada Dinas Pemerintahan Kota Palembang. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 3(1), 26-38. https://doi.org/https://doi.org/10.47747/jnmpsdm.v3i1.519
Mufidah, L. I. (2019). Tantangan Profesionalisme Guru pada Era Globalisasi. Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 18(2), 175-186.
Nurhayati, N., Mukti, A., Wesnedi, C., Munawar, S., & Maisah, M. (2022). Kinerja kepala sekolah kinerja kepala sekolah, disiplin kerja guru dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 634-644.
Nuryati, E., Mursito, B., & Aryati, I. (2021). Teacher Performance Reviewed From Leadership, Discipline, Motivation and Organizational Culture (Study at SMP Batik Surakarta). International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 5(2).
Oupen, S. M., Agung, A. A. G., & Yudana, I. M. (2020). Kontribusi kepemimpinan transformasional, budaya organisasi, disiplin kerja, dan motivasi kerja, terhadap komitmen organisasional Guru SD. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 11(1), 32-41. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/japi.v11i1.3167
Patoni, A., & Maunah, B. (2023). Komponen Kepemimpinan Transformasional. JMPI: Jurnal Manajemen, Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(1), 1-11.
Pratiwi, E. A. (2019). Hubungan antara Disiplin Kerja dengan Produktivitas Kerja pada Guru Yayasan Tetap di MTS YP Al-Azhar Medan Sunggal Universitas Medan Area].
Putra, E. D. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pembinaan Kedisplinan Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2256-2262.
Rahman, A. (2020). Peningkatan disiplin kerja guru di sekolah dasar yayasan mutiara gambut. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 1-9.
Rivai. (2013). Bachtiar, & Amar, BR (2013). Pemimpin dan kepemimpinan dalam organisasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Safitri, A. O., Yunianti, V. D., & Rostika, D. (2022). Upaya peningkatan pendidikan berkualitas di Indonesia: Analisis pencapaian sustainable development goals (SDGs). Jurnal Basicedu, 6(4), 7096-7106. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3296
Sari, D. M., Khairani, E. P., Naufal, A., & Ritonga, G. (2022). Pengembangan Budaya Organisasi di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 13413-13418.
Sari, E. W., Suradi, A., & Akbarjono, A. (2023). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Disiplin Kerja Terhadap Produktivitas Kerja Guru Madrasah Tsanawiyah Negeri di Kabupaten Kaur. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 391-400.
Satato, Y. R., Adilase, B. P., & Subrata, G. (2022). Kompetensi, Disiplin Kerja Dan Budaya Kerja Pengaruhnya Terhadap Kinerja Pegawai. Jurnal Ekonomi, Manajemen Pariwisata Dan Perhotelan, 1(1), 1-7. https://doi.org/https://doi.org/10.24967/dikombis.v1i2.1804
Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (Vol. 2). John Wiley & Sons.
Sudarsono, S. (2019). Budaya Organisasi. Widya Balina, 4(2), 40-52. https://doi.org/https://doi.org/10.53958/wb.v4i2.39
Sugiyono, P. (2016). Statistika Untuk Penelitian (ke-27). Bandung: Alfabeta Bandung.
Sulaimah, U., Riyanto, R., & Aminin, S. (2021). Pengaruh Supervisi Akademik dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru SD Negeri Sekecamatan Batanghari Kabupaten Lampung Timur. Jurnal Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 1(1), 39-53. https://doi.org/https://doi.org/10.35912/jahidik.v1i1.242
Utari K.T, & Rasto. (2019). Pengaruh disiplin kerja terhadap kinerja guru. Jurnal. Fakultas Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis. UPI, 4(2). https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jpm.v4i2.18019
Wibowo, H. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Terhadap Disiplin Kerja Guru Madrasah Aliyah Negeri Di Wilayah Jakarta Selatan. Kordinat: Jurnal Komunikasi antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 20(2), 265-282. https://doi.org/https://doi.org/10.15408/kordinat.v20i2.22074
Wicaksono, & Chandra, R. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Dimediasi Dsisiplin Kerja pada SMA N 2 Banguntapa di Kabupaten Bantul Universitas Pembangunan Nasional" Veteran" Yogyakarta].
Wulandari, A. H., Ramadhani. (2019). Dampak Disiplin Kerja Dan Kemampuan Kerja Terhadap Prestasi Kerja Karyawan. Jurnal Signaling, 8(2), 41-47. https://doi.org/https://doi.org/10.34127/jrlab.v8i1.262
Published
2023-12-11
How to Cite
Yuliawati, Yuliawati, Riswanti Rini, Hasan Hariri, and Handoko Handoko. 2023. PARAMUROBI: JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM 6 (2), 14-26. Accessed November 22, 2024. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/paramurobi.v6i2.5940.

STATISTICS

Abstract viewed = 189 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 163 times