ANALISIS MODEL DEEP DIALOGUE DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM UNTUK PENGEMBANGAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DI ERA DIGITAL
Deep Dialogue, critical thinking skills, digital era
Abstract
In the digital era, critical thinking skills have become an indispensable competency to face global challenges and filter abundant information. The Deep Dialogue model focuses on deep interactions between teachers and students, designed to stimulate analytical, reflective, and evaluative thinking. This article reviews various literature sources that discuss the application of this model in various educational contexts. Findings from the literature study show that the Deep Dialogue model can strengthen students' abilities in critical thinking, especially in terms of analyzing arguments, solving problems, and evaluating information better. However, to achieve full effectiveness, teachers are required to facilitate in-depth dialogue and use supportive digital technology. This research concludes that the Deep Dialogue model can be a relevant and effective learning strategy for developing critical thinking skills needed to face the challenges of the information age.
Downloads
References
Alfi, Ade Maulia, Amara Febriasari, and Jihan Nur Azka. “Transformasi Pendidikan Agama Islam Melalui Teknologi.” Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya 2, no. 4 (2023): 511–22.
Amin, Alfauzan, and Alimni Alimni. “Pengembangan Bahan Ajar Sejarah Kebudayaan Islam Berbasis Deep Dialog and Critical Thinking Dan Peningkatan Karakter Siswa Madrasah Tsanawiyah.” Tanggerang, 2021.
Ani, A. “penerapan model pembelajaran deep dialogue berbasis perjuangan anak agung gde anom mudita untuk meningkatkan critical thinking dan hasil belajar sejarah kelas x ips 1 di sma negeri 6 denpasar tahun pelajaran 2021/2022.” Universitas Mahasaraswati Denpasar, 2022.
Ariestyani, Kencana, and Atika Budhi Utami. “Edukasi Kemitraan Aji, Google News Initiative, Dan Internews Dalam Pencegahan Informasi Hoaks.” Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Pembangunan 22, no. 1 (2021): 31–50.
Aripin, Azwar. “Tantangan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam Dan Strategi Pengembangannya Dalam Menghadapi Tuntutan Kompetensi Masa Depan.” Jurnal Al-Mufidz: Jurnal Pendidikan Agama Islam 1, no. 2 (2024): 121–42.
Assidiqi, Ahmad Jimly. “Upaya Guru Menumbuhkan Keterampilan Berfikir Kritis Melalui Literasi Digital Dalam Pembelajaran IPS Kelas VII SMPN 2 Ponorogo.” IAIN PONOROGO, 2023.
Aziz, Abdul. “Komunikasi Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Mediakita: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam 1, no. 2 (2017): 173–84.
Choli, Ifham. “Pendidikan Agama Islam Dan Industri 4.0.” Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam 3, no. 2 (2020): 20–40.
Dalimunthe, Dewi Shara. “Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-Nilai Spiritual, Etika, Dan Pemahaman Keislaman Dalam Konteks Modern.” Al-Murabbi Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 1 (2023): 75–96.
Farid, Ahmad. “Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0.” Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan 6, no. 3 (2023): 580–97.
Fauzan, Ahmad. “Analisis Resepsi Generasi Z Terhadap Pendidikan Kesehatan Mental Dalam Youtube Channel Satu Persen.” Universitas Islam Indonesia, 2024.
Febriana, Rina. Kompetensi Guru. Bumi aksara, 2021.
Hadi, Sopyan, and Yunus Bayu. “Membangun Kerukunan Umat Beragama Melalui Model Pembelajaran Pai Berbasis Kearifan Lokal Pada Penguruan Tinggi.” Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2021, 23–36.
Imamah, Yuli Habibatul, Etika Pujianti, and Dede Apriansyah. “Kontribusi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter Siswa.” Jurnal Mubtadiin 7, no. 02 (2021).
Judrah, Muh, Aso Arjum, Haeruddin Haeruddin, and Mustabsyirah Mustabsyirah. “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral.” Journal of Instructional and Development Researches 4, no. 1 (2024): 25–37.
Jufri, A P, Wahyu Kurniati Asri, Misnah Mannahali, and Ananta Vidya. Strategi Pembelajaran: Menggali Potensi Belajar Melalui Model, Pendekatan, Dan Metode Yang Efektif. Ananta Vidya, 2023.
Lestari, Dwi Indah, and Heri Kurnia. “Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Era Digital.” JPG: Jurnal Pendidikan Guru 4, no. 3 (2023): 205–22.
Masdul, Muhammad Rizal. “Komunikasi Pembelajaran.” Iqra: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman 13, no. 2 (2018): 1–9.
Maulana, Syarif Muhamad Abid, and Basri Wahyudi. “Peran Pendidikan Dalam Membentuk Moderasi Beragama Di Lingkungan Masyarakat Majemuk.” Al-Abshor: Jurnal Pendidikan Agama Islam 1, no. 3 (2024): 95–106.
Oktavia, Putri, and Khusnul Khotimah. “Pengembangan Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Digital.” An Najah (Jurnal Pendidikan Islam Dan Sosial Keagamaan) 2, no. 5 (2023): 66–76.
Paramansyah, H Arman, and M M SE. Manajemen Pendidikan Dalam Menghadapi Era Digital. Arman Paramansyah, 2020.
Qorib, Muhammad. “[BUKU] INTEGRASI ETIKA DAN MORAL Spirit Dan Kedudukannya Dalam Pendidikan Islam.” KUMPULAN BERKAS KEPANGKATAN DOSEN, 2020.
Rendi, Rendi, Marni Marni, Tia Neonane, and Mozes Lawalata. “Peran Logika Dalam Berfikir Kritis Untuk Membangun Kemampuan Memahami Dan Menginterpretasi Informasi.” Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat 2, no. 2 (2024): 82–98.
Safrudin, Safrudin, and Zulfani Sesmiarni. “Profesional Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Meningkatkan Literasi Di Era Digital.” Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (JKIP) 3, no. 1 (2022): 43–53.
Suatini, Ni Kadek Ayu. “Langkah-Langkah Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa.” Kamaya: Jurnal Ilmu Agama 2, no. 1 (2019): 41–50.
Sudarmanto, Eko, Siska Mayratih, Andri Kurniawan, Leon Andretti Abdillah, Martriwati Martriwati, Tiurlina Siregar, Rachmawaty M Noer, Ahmad Kailani, Indra Nanda, and Arif Ganda Nugroho. Model Pembelajaran Era Society 5.0. Vol. 1. Penerbit Insania, 2021.
Sulaeman, Sulaeman, Retno Anggraini, Arman Paramansyah, Tenggo Husnul Fata, and Loso Judijanto. “Peran Artificial Intelligences Sebagai Alat Bantu Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Mahasiswa Pendidikan Agama Islam Di Era Disruptif.” Innovative: Journal Of Social Science Research 4, no. 1 (2024): 5206–16.
Supriatna, Nana, Hasyim Asy’ari, and M Afif Zamroni. “Implementasi Active Learning Dalam Pembelajaran PAI Di SMK Negeri Tegalwaru Purwakarta.” Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan 4, no. 1 (2024): 146–62.
Wardani, Dewi Ayu Wisnu. “Problem Based Learning: Membuka Peluang Kolaborasi Dan Pengembangan Skill Siswa.” Jawa Dwipa 4, no. 1 (2023): 1–17.
Widayanti, Ida S. “Coaching Dalam Mengatasi Problematika Remaja Perspektif Al-Qur’an Studi Menggunakan Model Esq 3.0 Coaching.” Institut PTIQ Jakarta, 2022.
Zuriah, Nurul, M SI, Hari Sunaryo, and M SI. Model Pendidikan Karakter Di Perguruan Tinggi Ancangan Dan Best Practices. Surya Pena Gemilang, 2018.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format), and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).