PEMBINAAN KARAKTER GEMAR MEMBACA MELALUI GERAKAN LITERASI SEKOLAH DI MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI WONOSOBO
Abstract
This study employed a descriptive qualitative approach conducted at Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) Wonosobo. Data were collected through observation, interviews, and documentation. Informants were selected through data reduction, presentation, verification, and within-case analysis. Data credibility was ensured through reference adequacy checks, while dependability and confirmability were achieved via supervisory audits.
The findings reveal three key points: (1) The implementation of the School Literacy Movement (GLS) is conducted in stages—habituation, development, and learning—with teachers playing a central role in fostering a reading culture among students; (2) Evaluation of GLS highlights both supportive and inhibiting factors, including library facilities and students' reading abilities, which significantly influence the development of reading habits; (3) Supporting factors include reading materials, reading corners, wall magazines, and reading posters, while obstacles include students’ lack of interest and the absence of dedicated library staff, resulting in suboptimal library use.
Downloads
References
Agustrian, N. L., Rizkan, & Izzudin, M. (t.t.). Manajemen Program Life Skill. Journal of Community Development, 7.
Alim, A. Z., Muntaqo, R., & Kamal, F. (2022). Strategi Guru Pai Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Dimasa Transformasi Kurikulum Merdeka Belajar. Ta’dib (Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Peradaban Islam), 4(2), 124–137.
Aryati, S. D., Mukromin, M., & Kamal, F. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Dan Ketersediaan Sumber Belajar Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di MTs Negeri 2 Wonosobo. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 2(3), 144–155.
Faizah, D. U. & dkk. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar.
Faozai, I., & Abdul Majid, F. K. (2022). Peran Guru Akidah Akhlak Dalam Membentuk Karakter Religius Siswa. AlIlm, 4(2), 49–56.
Hakim, M. L., Kamal, F., & Mulyani, P. S. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Dengan Metode Team Quiz Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Kelas Vii Di Mts Negeri 1 Wonosobo. Alphateach (Jurnal Profesi Kependidikan dan Keguruan), 4(1), 91–95.
Kalida, M. & dkk. (2014). Gerakan Literasi Mencerdaskan Negeri. Aswaja Pressindo.
Kamal, F., & Ma’rufah, U. (2019). Pandangan Abdullah Nashih Ulwan Tentang Aktualisasi Pendidikan Etika Dan Keteladanan Guru Sebagai Pendidik Yang Berkarakter Dalam Tarbiyah Al-Aulād Fi Al-Islām. 2(1), 3.
Kamal, F., & Setiawan, H. (2025). Peranan Tpq Anwarul Iman Dalam Meningkatkan Literasi Al-Qur’an Di Dusun Sigran Desa Kemiri Kecamatan Kaloran Kabupaten Temanggung. 2(3).
Kamal, F., & Wahyuningrum, Z. I. (2019). Aktualisasi ajaran Ki Ageng Suryomentaram sebagai basis pendidikan karakter. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas dan Pintar), 1(2).
Laili, I., & Naqiyyah, M. (t.t.). Kontribusi Penerapan Pendidikan Karakter (Gemar Membaca) Terhadap Keterampilan Berbahasa Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V MI Darul Hikam Cirebon. Jurnal IAIN Syeikh Nurjati Cirebon, 4.
Moleong, L. J. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Mukromin, M., & Kamal, F. (2023). Penerapan Metode Tilawati Di Tpq Al Ittihad Munggang Bawah Mojotengah Wonosobo Untuk Meningkatkan Baca Al-Qur’an Tahun 2022. Alphateach (Jurnal Profesi Kependidikan dan Keguruan), 3(1).
Observasi awal di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Wonosobo. (2024).
Rahim, F. (2007). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. PT. Bumi Aksara.
Rifai, R., & Kamal, F. (2025). Development of Pesantren Curriculum Through The Ke-Takhassusan Program At MTs Ma’arif Gondang Watumalang Wonosobo. AJIRSS: Asian Journal of Innovative Research in Social Science, 4(2), 103–118.
Sahlan, Moh. (2015). Evaluasi Pembelajaran. STAIN Jember Press.
Samani & Hariyanto. (2011). Konsep dan Pendidikan Karakter. PT Remaja Rosdakarya.
Saryono, D. & dkk. (2017). Materi Pendukung Literasi Baca Tulis. TIM GLN Kemendikbud.
Siswoyo. (2013). Ilmu Pendidikan. UNY PRESS.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. CV Alfabeta.