PERAN GURU DALAM MEMBENTUK LINGKUNGAN BELAJAR MULTIKULTURAL YANG INKLUSIF

  • EZI MULIA SYAMSUARDI UIN Bukittinggi
  • Abdurrasyid Ridha UIN Bukittinggi
  • Dilla Yolanda UIN Bukittinggi
  • Tasya Hudia UIN Bukittinggi

Abstract

 

This article reviews the role of teachers in shaping an inclusive multicultural learning environment in Indonesia, recognizing the importance of multicultural education as a response to the country's rich cultural, ethnic and religious diversity. Teachers are not only the deliverers of subject matter, but also the facilitators of learning who have a major impact in shaping the characteristic foundations of their learners. In detailing this approach, teachers are not only educators but also architects of environments that create inclusive spaces. The role of teachers in shaping students' attitudes and understanding of cultural diversity is crucial in the face of social change and globalization. Multicultural education views teachers as agents of change who are responsible for shaping students' attitudes, values and understanding of cultural diversity. Teachers also have a key role in creating safe and supportive learning spaces, ensuring the implementation of rules and norms oriented towards equality, justice and respect for diversity. Integrating multicultural values in the curriculum is an important foundation for teachers, involving the selection of learning materials that reflect cultural diversity. Teachers are also involved in multicultural skills training, opening the door to a more inclusive and responsive education to student diversity. As such, this article provides an in-depth look at the role of teachers as agents of change in creating a multicultural and inclusive educational environment in Indonesia, shaping a generation that is open, tolerant and appreciative of diversity in society.As such, this article provides an in-depth look at the role of the teacher as a teacher.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andajani, Kudubakti, ‘Modul Pembelajaran Berdiferensiasi’, Mata Kuliah Inti Seminar Pendidikan Profesi Guru, 2 (2022)
Azzahra, Gusnia Fatimah, Masduki Asbari, and Annisa Shintya Ariani, ‘Pendidikan Multikultural: Menuju Kesatuan Melalui Keanekaragaman’, Journal of Information Systems and Management, 02.06 (2023), 1–7
Bloom, Nicholas, and John Van Reenen, 済無No Title No Title No Title, NBER Working Papers, 2013
Dyah Kusumaningrum, Yunita, ‘Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Kepemimpinan Pada Peserta Didik Di SMA Al Hikmah Surabaya’, Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 4.4 (2014), 198
Febriani, Aulia Rizki, Pintaria Mubarokah, Alpina Damayanti, and Ines Tasya Jadidah, ‘UNTUK MENINGKATKAN SIKAP SOSIAL SISWA KELAS VI DI MIN 1 Orang Yang Beriman Kepada Tuhan Yang Maha Esa , Berakhlak Mulia , Sehat , Berilmu , Memahami Bahwa Manusia Tidak Dilahirkan Dengan Perilaku Tertentu Melainkan Bisa Terbentuk Selama Perkembangannya Dalam Interaksi Sosial Untuk Proses Masyarakat , Yang Dimulai Dari Membangun Ikatan Baru Dengan Teman Sebaya Untuk “ Apakah Terdapat Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Sikap Sosial Siswa ?” Kecerdasan Emosional Terhadap Perilaku Sosial Siswa Di MIN 1 Palembang . Apakah’, 02 (2023), 230–40
Hobamatan, Muhammad Khattami, ‘Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Penguatan Nilai-Nilai Toleransi Beragama Di Tengah Mayoritas Non- Muslim’, 2022
Ibrahim, Rustam, ‘PENDIDIKAN MULTIKULTURAL : Pengertian , Prinsip , Dan Relevansinya Dengan Tujuan Pendidikan Islam’, Addin, 7.1 (2013), 1–26
Indrapangastuti, Dewi, ‘Praktek Dan Problematik Pendidikan Multikultural Di Smk’, Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2.1 (2014), 13–25
Istianah, Anif, Bunyamin Maftuh, and Elly Malihah, ‘Konsep Sekolah Damai: Harmonisasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar’, Jurnal Education and Development, 11.3 (2023), 333–42
Jaisyurohman, Robit Azam Wibawa, Zakki Teguh Sari, Lailli Irna Dani Alamsyah, Implementasi Pendidikan Agama Islam Dalam Membudayakan Sikap Pluralisme Agama Pada Peserta Didik, ALSYS : Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 2021, I
Kristianus Bayu Pranata, and Nehemia Nome, ‘Pendidikan Agama Kristen Sebagai Agen Restorasi Pendidikan Dalam Mewujudkan Kehidupan Beragama Yang Harmonis Di Sekolah–Sekolah’, Jurnal Filsafat Dan Teologi Katolik, 6.2 (2023), 37–63
Mahardika, Ida, ‘Peran Guru Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Sangat Penting Untuk Membantu Memperkuat Identitas Nasional Di Era Abad 21’, Jurnal Krakatau, 1.1 (2023), 7–10
Mashuri, Saepudin, ‘Integrasi Nilai Multikultural Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Daerah Pasca Konflik’, Pendidikan Multikultural, 5.1 (2021), 79
Retnoningsih, E, ‘Pembelajaran Berbasis Multikultural Di Lembaga Sekolah’, Osf.Io
Salassa, Alin, Risna Rombe, and Jenri Fani Parinding, ‘Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Menurut Ki Hajar Dewantara Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen’, Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1.6 (2023), 541–54
Sanulita, Henny, ‘Pemanfaatan Pendekatan Pragmatik Dalam Pengajaran Bahasa Berbasis Pemahaman Lintas Budaya’, Prosiding Seminar Nasional Linguistik Dan Sastra (SEMANTIKS), 1.0 (2019), 286–93
Schütze, Oliver, ‘Artikel A–Z’, Metzler Lexikon Antiker Autoren, VIII (1997), 1–770
Silvia Wardani1, Masduki Asbari, Kholid Ibnu Misri, ‘Pendidikan Yang Memerdekakan Siswa’, Jisma, 2.oktober (2023), 36–43
Tilaar, H A R, ‘Dalam Merespon Tantangan Globalisasi’, 2004
Untuk, Kurikulum, and Menghadapi Keanekaragaman, ‘Doi : 1183’, 4.11 (2023), 1183–93
Zaenuri, and Siti Fatonah, ‘Analisis Implementasi Peran Guru Dalam Penanaman Nilai Karakter Toleransi Pada Mata Pelajaran Pkn Di MI Ma’arif Darussalam Plaosan Yogyakarta’, Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2.1 (2022), 181–90
Zahrika, Nazala Aprian, and Universitas Negeri Semarang, ‘Kurikulum Berbasis Budaya Untuk Sekolah Dasar : Menyelaraskan Pendidikan Dengan Identitas Lokal’, 3.2 (2023), 163–69
Published
2024-06-04
How to Cite
SYAMSUARDI, EZI, Abdurrasyid Ridha, Dilla Yolanda, and Tasya Hudia. 2024. PARAMUROBI: JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM 7 (1), 63-77. Accessed November 22, 2024. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/paramurobi.v7i1.6357.

STATISTICS

Abstract viewed = 0 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 0 times