PENGGUNAAN MEDIA ONLINE DALAM PROSES PEMBELAJARAN PAI PADA WAKTU PANDEMI COVID-19

  • Yasin Muhammad Syibli Akademi Maritim (AKMI) Suaka Bahari Cirebon
Keywords:
Online Media Usage, PAI Learning, Covid-19 Learning

Abstract

Learning problems in schools still require improvement both technically, learning methods, media and those related to the learning process in schools, when the world is faced with a pandemic that hits. Where the epidemic has an impact on learning in schools. This situation forces the world of education to carry out the learning process online. The purpose of writing this article is to study and understand the use of online media in learning Islamic Religious Education (PAI) during the Pandemic. Writing this article using a qualitative approach with secondary data sources obtained from online observations and literature reviews. The results of the research prove that the use of online media during this pandemic has caused various responses and impacts and changes in the learning system that can affect the learning process and the level of student development in responding to the material presented

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Majid dan Dian Andayani. (2006). Pendidikan Agama islam Berbasis Kompetensi Konsep Dan Implementasi Kurikulum 2014. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Abdul Majid. (2014). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya offset, Cet. II,
B. Hamzah dan Nina Lamatenggo. (2010). Teknologi Komunikasi Dan Informasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Heri Gunawan, (2012). Kurikulum Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: CV. ALVABETA.
Jensen, Eric. (2008). Brain-Based Learning . Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Muhaimin. (2007). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, dan Perguruan Tinggi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Prawiradilaga, Salma Dewi (2012). Wawasan Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Prawiradilaga, Salma Dewi. dan Eveline Siregar (2007). Mozaik Teknologi Pendidikan. Jakarta: kencana.
Rusman, dkk. (2011). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi: Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Rusman. (2013). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionlisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Sanjaya, Wina. (2011). teori dan praktik pengembangan kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Syaefudin, Udin, (2013). Inovasi Pendidikan. Bandung: CV. Alfabeta. Standar Nasional Pendidikan (SNP). (2006). Jakarta: Asa Mandiri.
Syafaruddin, dkk.(2015) Inovasi Pendidikan. Medan : Perdana Publishing. , 29.
Trianto, (2007). Model-model Pembelajaran iInovatif berorientasi kontruktivistik. Prestasi Pustaka: Jakarta
LPPKSP Kemdikbud. Panduan Kepala Sekolah pada masa pandemi Covid-19. 2020. Html. Hlm. 2. Pengawas Disdik Kota Bandung. Jawa Barat.
Jurnal:
Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281-288.
Jaelani, A., Fauzi, H., Aisah, H., & Zaqiyah, Q. Y. (2020). Penggunaan Media Online Dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar Pai Dimasa Pandemi Covid-19 (Studi Pustaka dan Observasi Online). Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(1), 12-24.
Lubis, M., & Yusri, D. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis E-Learning (Studi Inovasi Pendidik MTS. PAI Medan di Tengah Wabah Covid-19). Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 1-18.
Prabowo, I. (2020). Pengaruh Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas Xi Di Sma Negeri 14 Bandarlampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Priatna, T. (2018). Inovasi pembelajaran PAI di sekolah pada era disruptive innovation. Jurnal Tatsqif, 16(1), 16-41.
Nurhidin, E. (2017). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Melalui Pemanfaatan Media Pembelajaran Kontekstual Dan Pengembangan Budaya Religius Di Sekolah. Journal Kuttab, 1(1), 1-14.
Nur, I. R. D. (2016). Meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematis dan kemandirian belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran brain based learning. JUDIKA (Jurnal Pendidikan Unsika), 4(1).
Nurdin, A. (2016). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Information and Communication Technology. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 49-64.
Website:
https://andi.link/hootsuite-we-are-social-indonesian-digital-report-2020/ diambil dari situs HootSuite. Diakses Diakses 09 Maret 2021. 10.58 WIB
https://rumaysho.com/13101-ilmu-dunia-engkau-lebih-paham.html Diambil dari buku “Mahasantri” karya M. Abduh Tuasikal dan M. Saifudin Hakim, yang sebentar lagi akan diterbitkan oleh Pustaka Muslim. di pos oleh Muhammad Abduh Tuasikal, MSc 16 Maret 2016. Diakses 09 Maret 2021. 10.48 WIB
Published
2021-06-10
How to Cite
Syibli, Yasin. 2021. PARAMUROBI: JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM 4 (1), 120-30. Accessed November 3, 2024. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/paramurobi.v4i1.1796.

STATISTICS

Abstract viewed = 160 times
pdf (Bahasa Indonesia) downloaded = 108 times