Learning for Children with Special Needs with the Blind Through the Tafahum, Tikrar and Muroja'ah Tafahum, Tikrar and Muroja'ah Methods at Maharani SLB

  • Exlis Adibah Silvia Risma Universitas Muhammadiyah Surabaya
Keywords:
anak berkebutuhan khusus, metode tasmi, tafahum, tikrar, murojaah

Abstract

This article examines the learning of blind children with special needs in memorizing the Al-Qur’an using the tasmi’ (talqin), tafahum, tikrar and murojaah (3t 1m) methods at maharani SLB. This 3t 1m method is an effective method and suitable for children learning tahfidz Al-Qur’an, including children with visual impairments. The purpose of this research is to explain the purpose of this study is to explain the steps for using the 3t 1m method and realizing the tahfidz Al-Qur’an program with the 3t 1m method. The method used in this research is filed research with a qualititative descriptive approach. The result obtained in memorizing with the 3t 1m method are an increase in children’s memorization of the Al-Qur’an.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrohman Al-Asy’ari. “SUI GENERIS MANAJEMEN APLIKATIF TAHFIDZ AL-QUR’AN DI SEKOLAH MENENGAH ATAS TAKHASSUS AL-QUR’AN.” Paramurobbi 5 (2022).
Anwar, Khoirul, and Mufti Hafiyana. “Implementasi Metode ODOA (One Day One Ayat) Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Quran.” Jurnal Pendidikan Islam Indonesia 2, no. 2 (2018): 181–198.
Cv, Asrori Penerbit, and Pena Persada. Psikologi Pendidikan Pendekatan Multidisipliner by Asrori (z-Lib.Org), n.d.
Dermawan, Oki. “Strategi Pembelajaran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di Slb.” Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi 6, no. 2 (2018): 886–897.
Feranina, Tresna Mega, and Cucu Komala. “Sinergitas Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Pendidikan Karakter Anak.” Jurnal Perspektif 6, no. 1 (2022): 1.
Hidayah, Aida. “Metode Tahfidz Al-Qur’an Untuk Anak Usia Dini (Kajian Atas Buku Rahasia Sukses 3 Hafizh Quran Cilik Mengguncang Dunia).” Jurnal Studi Ilmu-ilmu Al-Qur’an dan Hadis 18, no. 1 (2018): 51.
Khoriyah, R, C Cholifah, and ... “Implementasi Metode 3T+ 1M Program Tahfidh Juz Amma Untuk Meningkatkan Motivasi Menghafal Peserta Didik Di Sdn 2 Tawangrejo ….” Pionir: Jurnal … 11, no. 3 (2022): 16–30. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/Pionir/article/view/14853.
Lubis, Awwaliya Mursyida, and Syahrul Ismet. “Metode Menghafal Alquran Pada Anak Usia Dini Di Tahfidz Center Darul Hufadz Kota Padang.” Aulad : Journal on Early Childhood 2, no. 2 (2019): 8–14.
M. Maftuhin, A. Jauhar Fuad. “PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS.” An-nafs: Vol. 3No. 1 3, no. 1 (2018): 76–90.
Mardhiyah, Annisa Nurul, and Ayub Ilfandy Imran. “Motivasi Menghafal Al-Qur’an Pada Anak Melalui Komunikasi Interpersonal.” Nyimak: Journal of Communication 3, no. 2 (2019): 97.
Mashuri, Imam, and dkk. “Implementasi Metode Tikrar Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Siswa Pada Program Tahfidzul Qur’an Siswa Kelas IX MTs Darul Amien Jajag Gambiran Banyuwangi.” TARBIYATUNA: Kajian Pendidikan Islam 6, no. 1 (2022): 99–122.
Praptaningrum, Agnes. “Penerapan Bahan Ajar Audio Untuk Anak Tunanetra Tingkat Smp Di Indonesia.” Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran 5, no. 1 (2020): 1.
Putri, Mesya Antama, and Jon Efendi. “Pelaksanaan Tahfizd Al-Qur’an Bagi Anak Tunanetra Di Sekolah Berasrama Di SLB A Payakumbuh.” Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus Volume 6 Nomor I 6 (2018): 314–319.
Romziana dkk, Luthviyah. “Mudah Menghafal Al-Qur’an Dengan Metode Tikrar, Murajaah & Tasmi’.” Jurnal Karya Abdi Masyarakat 5, no. 1 (2021): 161–167. https://online-journal.unja.ac.id/JKAM/article/view/14095.
Rudiyati, Sari. “Latihan Kepekaan Dria Non-Visual Bagi Anak Tunanetra Buta.” JPK (Jurnal Pendidikan Khusus), 2009.
———. “Pembelajaran Membaca Dan Menulis Braille Permulaan Pada Anak Tunanetra.” Jassi Anakku 9, no. 1 (2012): 57.
Syahwani, U. “STRATEGI COOPERATIVE LEARNING MODEL JIGSAW DALAM PEMBELAJARAN IPS DI KELAS IX MTs NEGERI KETAPANG.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (2015). http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/11346.
Umayah, Laili Nur, and Muhammad Misbah. “Implementasi Metode Talaqqi Dalam Pembelajaran Tahfidz Al-Quran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus.” MAGHZA: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir 6, no. 1 (2021): 1–15.
Published
2024-11-23
How to Cite
RismaExlis Adibah. 2024. PARAMUROBI: JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM 6 (1), 182-89. Accessed December 23, 2024. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/paramurobi.v6i1.4175.

STATISTICS

Abstract viewed = 0 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 0 times