SUPERVISI AKADEMIK KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI PROFESIONAL GURU (STUDI KASUS DI MTS BERBAUR)

  • Imroatus Solihah UNSIQ
  • Abdul Majid UNSIQ
  • Ahmad Khoiri UNSIQ

Abstract

This study aims to examine the academic supervision of madrasah principals in improving teacher professionalism at MTs BERBAUR. This study uses a qualitative method that is descriptive and analytical. The results of this study: 1) The MTs BERBAUR madrasah principal has implemented POAC (Planning, Organizing, Actuating, and Controlling) management in the academic supervision of the madrasah principal; 2) Academic supervision activities carried out by the madrasah principal have been able to improve the professional competence of teachers at MTs BERBAUR.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alyani Faiqoh. (2017). Teknik Supervisi Observasi Kelas dalam Meningkatkan Karakter Guru PAI SD di Kecamatan Kalikajar Kabupaten Wonosobo Tahun 2016. UNSIQ.
Anissyahmai, Rohiat, & Osa Juarsa. (2017). Supervisi Akademik Kepala Sekolah. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 11(1), 89.
Donni Juni Priansa, & Sonny Suntani Sentiana. (2018). Manajemen dan Supervisi Pendidikan. Pustaka Setia.
Edy Sukamto. (2020). Supervisi Akademik Kepala Sekolah dan Kompetensi Profesional Guru. Adab.
Faizatun, & Fathul Mufid. (2020). Supervisi Akademik Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru (Studi Multi Kasus Madrasah Aliyah Negeri Kabupaten Pati). Quality, 8(2), 243.
Irfani Nabilla. (2018). Kompetensi Supervisi Kepala Madrasah”, Jurnal Isema (Islamic Education Manajemen). Isema, 3(1), 53–63.
Lailatul Rifqoh Izzati. (2021). Supervisi Akademik Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru di MA Zainal Hasan 04. UIN KH Ahmad Shiddiq.
Mulyadi, & Ava Swastika Fahriana. (2018). Supervisi Akademik (Konsep, Teori, model Perencanaan, dan Implikasinya). Madani.
Mustaqim. (2020). Supervisi Pendidikan: Suatu Model Peningkatan Kinerja Pengawas Pendidikan Agama Islam. Refika Aditama.
Piet, A. S. (2018). Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan. Rineka Cipta.
Rofik. (2020). Pembelajaran Kontekstual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 98–105.
Tabi’in. (2017). Supervisi Akademik dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru PAI Madrasah di KKMI Kecamatan Penjaringan. UIN Syarif Hidayatullah.
Published
2022-06-06
How to Cite
Solihah, Imroatus, Abdul Majid, and Ahmad Khoiri. 2022. Ta’dib (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Peradaban Islam) 4 (1), 16 - 38. Accessed November 5, 2024. https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/takdib/article/view/5914.

STATISTICS

Abstract viewed = 164 times
pdf (Bahasa Indonesia) downloaded = 75 times