Pembelajaran Maharah Kalam dengan Media “Learning.Aljazeera.Net” di Universitas Darussalam Gontor

  • Umi Mahmudah Universitas Darussalam Gontor, Indonesia
  • Siti Nikmatul Rochma Universitas Darussalam Gontor , Indonesia

Abstract

This research describes the application of the "Learning.Aljazeera.Net" as media in learning maharah kalam at the University of Darussalam Gontor. "Learning.Aljazeera.Net" is one of the Arabic learning media designed by the Qatar government. This media helps non-Arabic speakers learning Arabic, especially in the four language skills. This research uses descriptive qualitative research methods with participatory observation, data collection methods, and documents. The results of this research explain the method used in learning maharah kalam with the media "Learning.Aljazeera.Net", are conversation, discussion, reports, summaries, strorytelling, and giving speeches. This media serves as a stimulus to increase maharah kalam for non-Arabic speaking students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, A. (2014). Optimalisasi Pemanfaatn Laboratorium Bahasa Dalam Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’rib, 2(1), 67–74. https://doi.org/https://doi.org/10.23971/altarib.v2i1.1534
An-Naqoh, M. K. (1980). Ta’limul Lughah Al Arabiyah Linnathiqin bilughati Ukhra. Ummul Qura University.
AnakUI.com. (2015). 5 Bahasa Asing yang Banyak Dipelajari Orang Indonesia.
Astuti, W. (2016). Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 5(2), 177–190.
Azmi, M., & Puspita, M. (2019). Metode Storytelling Sebagai Solusi Pembelajaran Maharah Kalam di PKPBA UIN Malang. Seminar Nasional Bahasa Arab III Univ. Negeri Malang, 69–86.
Bakalla, M. H. (1984). Arabic Culture: Through its Language and Literature. Keegan Paul International, Ltd.
Bale, J. (2010). Arabic as a heritage language in the United States. International Multilingual Research Journal, 4(2), 125–151. https://doi.org/10.1080/19313152.2010.499041
Budiarti, M. (2020). Pembelajaran Maharah Kalam dengan Model Quantum Learning dalam rangka Menghadapi Era Desruptif 4.0 di Kalangan Milennial. Al-Muktamat As-Sanawi Li Al-Lugha Al=Arabiyyah (MUSLA), 43–56.
Daniswara, D. A., Anwariati, F. L. F., & Atsaniyah, L. N. (2020). Pelaksanaan Kegiatan “Muhadharah” Di Beberapa Pondok Modern Sebagai Upaya Untuk Melatih “Maharah Kalam” Para Santri. Seminar Nasional Bahasa Arab IV Univ. Negeri Malang, 234–244.
Fuzielestari, S. R., Samin, S. M., & Pebrian, R. (2019). at-Ta’bir asy-Syafahi wa Manzilatuhu bayna Furu’i al-Lughah. El-Thumuhat, 2(2), 36–43.
Hajar, I. (2018). YouTube Sebagai Sarana Komunikasi Dakwah di Kota Makassar (Analisis Sosial Media). Jurnal Al-Khitabah, 5(2), 95–109.
Hendri, M. (2017). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunkatif. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 3(2), 196–210.
Hidayat, N. S. (2012). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), 82–89.
Konita, A., & Fadoli, A. K. (2021). Mumarasah al-Ta’lim al-Musagar li Tarqiyah Maharah al-Kalam fi Syu’bah Ta’lim al-Lugah al-Arabiyah. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(2), 229–241.
Madzkur, A. A. (1991). Tadris Fununi Lughah. Darus Syawaf.
Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–35.
Masqon, D. (2012). al-Lughah al-’Arabiyyah: Ta’limuha wa Ta’alumuha fi Indonesia al-Haditsah (Qira’ah Waqi’iyyah Namudzjiatan). TSAQAFAH, 8(1), 211–230.
Mubarok, S. (2020). Pengembangan Panduan Model Pembelajaran Sosiodrama Untuk Peningkatan Maharah Al-Kalam Siswa Sma an Nida’ Islamic Boarding School Wonosobo. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(02), 217–232. https://doi.org/10.32699/liar.v3i2.657
Mufidah, N., Isyaty, I., Kholis, N., & Tahir, S. Z. bin. (2018). ICT For Arabic Learning: A Blended Learning in Istima’ II. LISANUNA, 8(2), 174–183.
Mufidah, N., & Rohima, I. I. (2020). Pengajaran Kosa Kata untuk Mahasiswa Kelas Intensif Bahasa Arab. Uniqbu Journal of Social Sciences (UJSS), 1(1), 13–24.
Nalole, D. (2018). Meningkatkan Keterampilan Berbicara (Maharah al-Kalam) Melalui Metode Muhadatsah dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Al Minhaj, 1(1), 129–145. https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/alminhaj/article/view/1027
Nashoih, A. K., & Darmawan, M. F. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Nahwu Berbasis Kontrastif Untuk Mengatasi Interferensi Bahasa Indonesia Terhadap Bahasa Arab. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 3(2), 335–354. https://doi.org/10.29240/jba.v3i2.1008
Nurlaila, N. (2020). Maharah Kalam dan Problematika Pembelajarannya. Al-Af’idah, 4(2), 55–65.
Oensyar, K. R., & Hifni, A. (2015). METODOLOGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. IAIN Antasari Press.
Richards, J. C. (2008). Teaching Listening and Speaking From Theory to Practice. Cambridge University Press.
Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab.
Sameto, H. (2002). Cara Berbicara Presentasi Audio-Visual. PT Gramedia Pustaka Utama.
Sanjaya, W. (2009). Perencanaan dan Sistem Pembelajaran. PT Fajar Interpratama.
Sulastri, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Arabic Thematic Video. Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 5(1), 21–27.
Wahab, M. A. (2007). Tantangan dan Prospek Pendidikan Bahasa Arab di Indonesia. Afaq Arabiyyah, 2(1), 1–18.
Yahya, Y. K. (2019). Pengaruh Penyebaran Islam di Timur Tengah dan Afrika Utara: Studi Geobudaya dan Geopolitik. Al-Tsaqafa: Jurnal Peradaban Islam, 16(1), 44–62.
Yahya, Y. K., Mahmudah, U., & Muhyiddin, L. (2020). De-sakralisasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia : Analisis Bahasa sebagai Identitas Agama. Jurnal Lingua Applicata, 3(2), 57–70.
Zaid, A. H. (2014). Tiknulujiya al-Ta’lim al-Muqtarahah li ta’limi Maharatil Kalam li Thullabi al-Mustawa al-Mutawasshith fi Indonesia. Lisanudhad, 01(02), 39–51.
Published
2022-07-03
How to Cite
MahmudahU., & RochmaS. (2022, July 3). Pembelajaran Maharah Kalam dengan Media “Learning.Aljazeera.Net” di Universitas Darussalam Gontor. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(1), 45-68. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/liar.v6i1.2607
Section
Articles

STATISTICS

Abstract viewed = 671 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 337 times