Analisis Tingkat Kesukaran dan Daya Pembeda Butir Soal TOAFL Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang

  • Lailatul Qomariyah Universitas Hasyim Asy'ari Tebuireng Jombang

Abstract

Testing is one of the ways to evaluate students’ achievements and mastery of their skill. By this test the teacher will know how to measure their achievement and identify their strengths and weaknesses. Therefore, the items of test questions must be a good quality, so that it can know the extent to which the desired educational goals have been achieved. This study to describe the quality of test of Arabic as a foreign language UNHASY in terms of difficulty index and different power. The design of this research is descriptive quantitative. The method that used in collecting data is documentation method. The result of this study indicated that, 1) TOAFL UNHASY items have a quality level of difficulty  as  many as 22 items already on the medium difficulty index; 2) TOAFL UNHASY items have a different power that is qualified for a total of 44 items are in distinguishing adequate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainin, M. (2016). Kesahihan Dalam Penyusunan Tes Bahasa Arab Di Madrasah/Sekolah. Prosiding Konfererensi Nasional Bahasa Arab, 1(2). http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/75
Al Fathiyah, S. F. (2019). Analisis Butir Soal Pelajaran Bahasa Arab di MA Roudlotul Ulum Pagak Malang. Tarbiyatuna, 4(1), 78.
Arifin, Z. (2012). Evaluasi Pembelajaran (2nd ed.). Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Kementerian Agama RI.
Arifudin, I. S. (2015). Peranan Guru Terhadap Pendidikan Karakter Siswa Di Kelas V Sdn 1 Siluman. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 175–186.
Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara.
Daryanto. (2008). Evaluasi Pendidikan. Rineka Cipta.
Fitrianawati, M. (2015). Peran analisis butir soal guna meningkatkan kualitas butir soal, kompetensi guru dan hasil belajar peserta didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan PGSD UMS & HDPGSDI Wilayah Jawa, 5(3), 282-295. ISBN 978-602-70471-2-9 PERAN. http://hdl.handle.net/11617/9117
Harahap, P. (2018). Analisis Soal TOAFL IAIN CURUP. Ihya’ AL-Arabiyyah, 2, 18–33.
Ma’arif, A. S. (n.d.). Shiyagoh Ikhtibarot al Arabiyyah fi Dhou al Ikhtibar Al Muttaqin(TOAFL). Al Bayan, 9(2), 160–173.
Munthe, A. P. (2015). Pentingnya Evaluasi Program di Institusi Pendidikan: Sebuah Pengantar, Pengertian, Tujuan dan Manfaat. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 1. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2015.v5.i2.p1-14
Mustofa, S. (n.d.). Analisis Butir Tes Soal TOEFL Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. In A. M. A. B. Siti Nurul Azkiyah, Teguh Khaerudin (Ed.), Language Teaching and Assesment for The 21 Century: Current and Trends (pp. 131–140). Pusat Pengembangan Bahasa UIN Jakarta.
Mutholib, A. (2013). “Analisis Butir Soal Bahasa Arab Ujian Akhir Madrasah Berstandar Nasional (UAMBN) Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah (MI) Tahun Pelajaran 2012-2013.” Jurnal Arabia, 5(2).
Ni Kadek Ratna Wati, I Nengah Suandi, I. W. W. (2015). Kualitas Butir Soal Ulangan Akhir Semester Ganjil Bahasa Indonesia Kelas Xi Sma Negeri 2 Singaraja Tahun Pelajaran 2015/2016 Dari Segi Taraf Kesukaran, Daya Pembeda, dan Fungsi Pengecoh. E-Journal PBSI, 3(2), 1–11. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPBS/article/view/7202
Pramono, A., & Kusrini, K. (2018). Analisis Butir Soal Pilihan Ganda Menggunakan Fuzzy Berdasar Data Learning Management System Studi Kasus: SMK Negeri 2 Kediri. Cahaya Tech, 7(1), 36. https://doi.org/10.47047/ct.v7i1.3
Primayana, Kadek Hengki, I. P. S. (2020). Peran Desain Evaluasi Pembelajaran. Widyacarya, 4(2), 88–100.http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/widyacarya/article/view/796
Purwanti, M. (2014). Analisis Butir Soal Ujian Akhir Mata Pelajaran Akuntansi Keuangan Menggunakan Microsoft Office Excel 2010. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 12(2). https://doi.org/10.21831/jpai.v12i2.2710
Solichin, M. (2017). Analisis Daya Beda Soal Taraf Kesukaran,Butir Tes, Validitas Butir Tes, Interpretasi Hasil Tes Valliditas Ramalan dalam Evaluasi Pendidikan. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam 2, 2(2), 192–213.
Surapranata. (2009). Analisis, Validitas, Reliabilitas dan Interpretasi Hasil Tes. Remaja Rosdakarya.
Susanty, F. D. (2013). Analisis Validasi Soal Tes HAsil Belajar pada Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Arab di Pusat Pengembangan Bahasa (P3B) UIN SUSKA Riau. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
البهروم,. (n.d.). صلاحية مكونات اختبار تحديد المستوى في اللغة العربية: دراسة تحليلية للمفردات، والقراءة، والنحو. التجديد, العدد السا(المجلد الثامن عشر), 151–174.
العرفان, ز. (2008). الاختبار النهائي الوطني لمادة اللغة العربية بالمدرسة الثانويو للسنة الدراسية 2007-2008. جامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية مالانج.
Published
2022-07-03
How to Cite
QomariyahL. (2022, July 3). Analisis Tingkat Kesukaran dan Daya Pembeda Butir Soal TOAFL Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(1), 1-18. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/liar.v6i1.2549
Section
Articles

STATISTICS

Abstract viewed = 467 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 502 times