PENGARUH DEMONSTRASI TEKNIK EVAKUASI KORBAN BENCANA TERHADAP TINGKAT PENGETAHUAN DALAM MENGHADAPI RISIKO BENCANA GEMPA BUMI
Main Article Content
Abstract
Purpose: This study is to determine the effect of disaster evacuation technique demonstrations on the knowledge level of SMA Muhammadiyah Kasihan students on earthquake disaster risk management.
Methods: The research employed a quantitative methodology using a one-group pre-test and post-test design. The study's population comprised of 51 students from SMA Muhammadiyah Kasihan, selected by total sampling technique. The research utilized a questionnaire regarding disaster evacuation techniques. The Wilcoxon test was employed for data analysis.
Results: Before to the intervention, the demonstration of disaster evacuation techniques indicated that most respondents possessed a sufficient level of knowledge; after to the intervention, most of them demonstrated an excellent level of knowledge. The Wilcoxon test yielded a p-value of 0.000 (<0.005).
Conclusion: The demonstration of disaster victim evacuation techniques affects the knowledge level of SMA Muhammadiyah Kasihan students regarding earthquakes disaster risk management.
Downloads
Article Details
References
Anugrah, M., Hukmi, H., & Febrialismanto, F. (2020). Perbedaan Pengetahuan Sains Antara Anak Laki-Laki Dan Perempuan Usia 5-6 Tahun Di Tk Kecamatan Marpoyan Damai Kota Pekanbaru. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2), 171–179. Https://Doi.Org/10.31004/Jrpp.V3i2.1213
Arsyad, M. (2017). Modul Manajemen Penanggulangan Bencana Pelatihan Penanggulangan Bencana Banjir. Pusat Pendidikan Dan Pelatihan Sumber Daya Air Dan Kontruksi, 77.
Badan Nasional Penanggulangan Bencana. (2020). Peran Milenial Dalam Penanggulangan Bencana.
Christidamayani, A. P., & Kristanto, Y. D. (2020). The Effects Of Problem Posing Learning Model On Students’ Learning Achievement And Motivation. Indonesian Journal On Learning And Advanced Education (IJOLAE), 2(2), 100–108. Https://Doi.Org/10.23917/Ijolae.V2i2.9981
Damayanti, S. B., Afni, A. C. N., & Potabuga, I. N. U. S. (2021). Pengaruh Pelatihan Evakuasi Tim Dengan Metode Simulasi Terhadap Pengetahuan Dan Keterampilan Penanganan Kecelakaan Lalu Lintas Pada Karang Taruna Di Kecamatan Jogonalan Klaten. Kusuma Husada Surakarta, 000. Http://Www.Tjyybjb.Ac.Cn/CN/Article/Downloadarticlefile.Do?Attachtype=PDF&Id=9987
Fadlilah, M., & Saraswati, N. (2024). Upaya Peningkatan Partisipasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Menggunakan Model Kooperatif Teams Games Tournament Pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 25 Semarang. Seminar Nasional Pendidikan Dan Penelitian Tindakan Kelas, 1(1), 1702–1708.
Fitriana, E. (2021). Pendidikan Siaga Bencana: Pendekatan Dalam Pembelajaran Geografi. Meretas: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 72–87. Https://Jurnal.Upgriplk.Ac.Id/Index.Php/Meretas/Article/View/204
Ismail, M. (2022). Perbedaan Kemampuan Kognitif Peserta Didik Pai Antara Sekolah Yang Menggunakan Kurikulum Merdeka Belajar Dan Kurikulum 2013 Di Smpn Kota Dumai. 9, 356–363.
Kalqis, Z. P. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Pengetahuan Masyarakat Dalam Kesiapsiagaan Menghadapi Bencana Banjir Di Rt Kampungbuol Dusun Lugus Desa Kayulompa.
Karim, D., Dewi, W. N., Bayhakki, Erwin, Huda, N., Woferst, R., Azzahra, A., Anjely, S., Hunafa, Z., & Aswan, M. F. (2024). Peningkatan Kemampuan Masyarakat Dalam Mengenal Dan Memberikan Pertolongan Awal Pada Korban Tersedak. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 7(3), 1073–1082. Https://Doi.Org/10.33024/Jkpm.V7i3.13088
Kesowo, B. (2019). Pendidikan Kebencanaan Diwacanakan. Universitas Negeri Semarang, 2–5.
Leiwakabbesy, J., & Tarehy, W. F. (2024). Sosialisasi Mitigasi Bencana Gempa Bumi Di Lingkungan Sekolah. 4(1).
Lubis, R., Nabila, P., Nasution, N., Azzahra Lathifah, Hasraful, & Andina Fadillah. (2024). Evolusi Remaja Usia 17-19 Tahun: Analisis Pertumbuhan Dan Perkembangannya. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 7899–7907.
Maulana, A. F. (2024). Pengaruh Video Animasi Terhadap Kesiapsiagaan Bencana Gempa Bumi Pada Siswa SDN 6 Banda Sakti LHOKSEUMAWE. Skripsi.
Nengah, F. A, A., R., C., Ayu S., D., K, F., Fitria, F., N. E. S., H., A. N. U., H., N, S., A. D., W., A, Y., & Rahem, A. (2020). Hubungan Usia Dengan Pengetahuan Dan Perilaku Penggunaan Suplemen Pada Mahasiswa Institut Teknologi Sepuluh Nopember. Jurnal Farmasi Komunitas, 7(1), 1. Https://Doi.Org/10.20473/Jfk.V7i1.21657
Notoatmodjo, S. (2018). Ilmu Perilaku. Rineka Cipta.
Nugroho, S. C. (2019). Pusat Studi Gempa Bumi Di Kabupaten Bantul. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 4.
Panjaitan, G. A., Adnyana, I. G. H. E., Astrid Teresa, Natalia Sri Martani, & Dian Mutiasari. (2023). Perbedaan Tingkat Pengetahuan Tentang Kesehatan Reproduksi Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran, Fakultas Hukum Dan Fakultas Ekonomi Universitas Palangka Raya. Barigas: Jurnal Riset Mahasiswa, 1(2), 74–79. Https://Doi.Org/10.37304/Barigas.V1i2.7914
Putri, T. E. M., Budhiana, J., & Janatri, S. (2022). Hubungan Pengetahuan Dengan Sikap Remaja Tentang Kesiapsiagaan Bencana Gempa Bumi. Informasi Dan Promosi Kesehatan.
Rahmaniar, E., & Mahmudah, I. (2022). Kritik Terhadap Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Tahap Anak Usia Sekolah Dasar Erita Rahmaniar 1 , Maemonah 2 , Indri Mahmudah 3. 6(1), 531–539.
Rosyida, A., Aziz, M., Firmansyah, Y., Setiawan, T., Pangesti, K. P., & Kakanur, F. (2023). Buku Data Bencana Indonesia 2023. Buku Data Bencana Indonesia, 3, 3–11.
Sitepu, D. E., Primadiamanti, A., & Safitri, E. I. (2024). Hubungan Usia, Pekerjaan Dan Pendidikan Pasien Terhadap Tingkat Pengetahuan DAGUSIBU Di Puskesmas Wilayah Lampung Tengah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(6), 196–204. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.10642605
Sulistiyana, A. (2018). Duka Dari Bumi Projotamansari : Arsip Korban Gempa Bumi 2006 Di Bantul. Dinas Perpustakaan Dan Kearsipan Kab. Bantul.
Suwaryo, P. A. W., & Yuwono, P. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Pengetahuan Masyarakat Dalam Mitigasi Bencana Alam Tanah Longsor. Urecol 6th, 305–314. Http://Journal.Unimma.Ac.Id/Index.Php/Urecol/Article/View/1549
Yusuf, Z. K., Suleman, I., & Hunawa, R. D. (2024). Pengaruh Pelatihan Dengan Metode Demonstrasi Terhadap Pengetahuan Masyarakat Tentang Mitigasi Dan Evakuasi Korban Bencana. 6(1), 18–27.