INSTRUMEN PENILAIAN DIRI SISWA UNTUK MENGUKUR SIKAP DAN AKTIVITAS SISWA SAAT PEMBELAJARAN DARING BIOLOGI
Instrumen Penilaia Diri, Sikap Siswa, Aktivitas Siswa, Pembelajaran Biologi, Daring
Abstract
The purpose of the research in this article is to develop a student self-assessment instrument in learning biology. In addition, to determine the correlation of the results of the assessment conducted by the teacher and self-assessment by students. The method used is Research and Development (R & D) with a trial class, namely XI MIPA 2 SMA N 103 Jakarta. The Self-Assessment Instrument for Measuring Student Attitudes and Activities consists of (A) Cover, (B) Introduction Page, Table of Contents, and Guide Information, (C) Introduction, (D) Questions and Answer Sheets, (E) Score Calculations, (F) Closing and Bibliography. The questions consist of 19 questions using a rating scale with indicators: Spiritual Attitude, Honesty, Discipline, Responsibility, Tolerance, Environmental Care, Curiosity Attitude, Critical Thinking Attitude, Perseverance, Thoroughness, Cooperation, Creativity, Observing, Interpreting and Associating, Asking a question, Formulating tentative hypotheses or conjectures, Using tools and materials/performing scientific activities, Applying concepts, and Communicating. Based on the Spearman Rank Correlation Test, there is no match (correlation) between raters X (students) and raters Y (teachers). However, students stated that it was effective as a form of self-reflection.
Downloads
References
Agustina, P. & A. S. (2017). Analisis Keterampilan Proses Sains (KPS) Dasar Mahasiswa Calon Guru Biologi Pada Matakuliah Anatomi Tumbuhan (Studi Kasus Mahasiswa Prodi P. Biologi FKIP UMS Tahun Ajaran 2015/2016). Prosiding SNPS Seminar Nasional Pendidikan Sains, 71–78.
Akbar, M. R. (2017). Internalisasi Nilai Karakter Jujur dan Tanggung Jawab Siswa di Sekolah. In UIN Malang.
Akmaluddin, & Haqiqi, B. (2019). Kedisiplinan belajar siswa di sekolah dasar (sd ) negeri cot keu eung kabupaten aceh besar (studi K kasus). Jurnal of Education Science (JES), 5(2), 1–12. file:///C:/Users/7/Downloads/467-554-1-SM.pdf
Alimuddin. (2014). Penilaian dalam kurikulum 2013. Seminar NAsional Pendidikan Karakter, 01(1), 23–33.
Amnie, E., Abdurrahman, A., & Ertikanto, C. (2014). Pengaruh Keterampilan Proses Sains Terhadap Penguasaan Konsep Siswa Pada Ranah Kognitif. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 2(7), 117979.
Bakar, A. (2015). Konsep Toleransi Dan Kebebasan Beragama. Toleransi, 7(2), 123–131. https://doi.org/10.24014/trs.v7i2.1426
Chairilsyah, D. (2016). Metode dan Teknik Mengajarkan Kejujuran pada Anak Sejak Usia Dini. Jurnal Educhild, 5(1), 8–14.
Desideria, S., Dj, L., & Zainul, R. (2018). Deskripsi Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Kelas XI IPA pada Materi Larutan Penyangga di SMAN 15 Padang. https://doi.org/10.31227/osf.io/t5q89
Dianita, G., Firdaus, E., & Anwar, S. (2019). Implementasi Pendidikan Toleransi di Sekolah: Sebuah Kearifan Lokal di Sekolah Nahdlatul Ulama. TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 5(2), 162. https://doi.org/10.17509/t.v5i2.16752
Ernawati, I. (2019). Pengaruh Layanan Informasi Dan Bimbingan Pribadi Terhadap Kedisiplinan Siswa Kelas Xii Ma Cokroaminoto Wanadadi Banjarnegara Tahun Ajaran 2014/2015. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.31316/g.couns.v1i1.40
Fatmawati, J. (2018). Telaah kreativitas. Universitas Airlangga, October, 0–21. https://www.researchgate.net/publication/328217424_TELAAH_KREATIVITAS
Harwati. (2018). Implementasi Model Pbl Untuk Meningkatkan Ketelitian Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ips Kelas IV B. http://eprints.umsida.ac.id/id/eprint/3051
Hasanah, H., Nurjaya, I. G., & Astika, M. (2017). Pengintegrasian Sikap Spiritual dan Sikap Sosial dalam Pembelajaran Teks Ulasan Film/Drama di Kelas XI MIPA SMA Negeri 3 Singaraja. E-Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, Undiksa, 7(2), 3.
Kurniawati, A. (2016). Analisis Keterampilan Proses Sains Peserta Didik kelas XI pada Pembelajaran Kimia dengan Model Learning Cycle 5E. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–109.
Lestari, Y. (2018). Penanaman Nilai Peduli Lingkungan Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(2), 332–337.
Liandari, E., Siahaan, P., Kaniawati, I., & Isnaini, I. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Merumuskan Dan Menguji Hipotesis Melalui Pendekatan Keterampilan Proses Sains Dengan Metode Praktikum. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 2(1), 50–55. https://doi.org/10.17509/wapfi.v2i1.4904
Lisnawati, S., & Siregar, H. (2018). Pengaruh Self Assessment Terhadap Hasil Belajar Pendahuluan. Pendidikan Islam, 9(2), 195–210.
Martha, A. M. (2021). Efektifitas Penilaian Diri dalam Pembelajaran Diklat untuk Meningkatkan Kualitas Peserta Pelatihan. Journal of Practice Learning and Education Development, 1(3), 129–133.
Musfiqon, & Nurdyansyah. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Nizamia Learning Center.
Narut, Y. F., & Nardi, M. (2019). Analisis Sikap Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar di Kota Ruteng. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 259–266. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p259-266
Natalia, Y. A. (2019). Tingkat Ketekunan Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas Dan Implikasinya Pada Penyusunan Usulan Topik-Topik Bimbingan Belajar. In Universitas Sanata Dharma (Vol. 53, Issue 9). www.journal.uta45jakarta.ac.id
Novitasari, A., Ridlo, S., & Kristina, T. N. (2017). Instrumen Penilaian Diri Kompetensi Klinis Mahasiswa Kedokteran. Journal of Educational Research and Evaluation, 6(1), 81–89. https://doi.org/10.15294/jrer.v6i1.16212
Nuvitalia, D., Patonah, S., Ernawati, Khumaedi, & Rusilawati, A. (2016). Dimensi Rasa Ingin Tahu Siswa Melalui Pendekatan Saintifik Berbantuan Alat Perga Penjernihan Air. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 6(2), 10–17. https://doi.org/10.21580/phen.2016.6.2.1077
Pratiwi, I. A., Ardianti, S. D., & ... (2018). Peningkatan kemampuan kerjasama melalui model project based learning (PjBL) berbantuan metode edutainment pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial. Refleksi Edukatika: Jurnal …. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/re/article/view/2357
Prawanti, L. T., & Sumarni, W. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Selama Pandemic Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 286–291.
Purnomo, M. E. R. (2016). Implementasi pendekatan scientific (5m) menurut kurikulum 2013 dalam pembelajaran matematika. Seminar Nasional Pendidikan Matematika UNISSULA 2016, March 2016.
Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P. B., Wijayanti, L. M., Choi, C. H., & Putri, R. S. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1–12. https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/397
Rachmadtullah, R. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Dan Konsep Diri Dengan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 287. https://doi.org/10.21009/jpd.062.10
Rafiqah, & Khatimah, K. (2014). Pengaruh minat dan ketekunan dalam praktikum terhadap aplikasi konsep fisika mahasiswa jurusan pendidikan fisika fakultas tarbiyah dan keguruan uin alauddin makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(2), 9–11.
Rahmaniar, Haris, A., & Martawijaya, M. A. (2015). Kemampuan Merumuskan Hipotesis Fisika Pada Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika Universutas Muhammadiyah Makassar, 3(3), 231–240.
Rosita, I., & Leonard, L. (2015). Meningkatkan Kerja Sama Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i1.108
Rudiyanto, A. (2019). Rasa ingin tahu pada penilaian sikap. Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0, September, 235–242.
Simbolon, K. (2009). Profil Sikap Spiritual Siswa SD dan SMP Se-Jabodetabek (Vol. 22, Issue 2).
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Suja, I. W. (2019). Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran. Lembaga Pengembangan Pembelajaran Dan Penjaminan Mutu (LPPPM) Universitas Pendidikan Ganesha, 1–9.
Supardi, U. S. (2013). Aplikasi Statistika dalam Penelitian. Smart.
Suryani, I. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Ilmiah Pada Pembelajaran Dengan Model Latihan Penelitian Di Sekolah Dasar. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 218–227.
Syafi’ah, R., & Sari, W. (2020). Analisis Sikap Tanggung Jawab Siswa dalam Proses Pembelajaran Daring Melalui Aplikasi Whatsapp. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 111. https://doi.org/10.30736/atl.v4i2.234
Syafitri, R. (2017). Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Melalui Strategi Giving Questions and Getting Answers Pada Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 1(2), 57–63. https://doi.org/10.23887/jppp.v1i2.12623
Syafitri, U. F., Karim, S., & Efendi, R. (2020). Profil Tingkat Keakuratan Penilaian Diri Peserta Didik Sma Pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 7(2), 105–110. https://doi.org/10.36706/jipf.v7i2.11914
Tursinawati. (2017). Analisis Kemunculan Sikap Ilmiah pada Rubrik Penilaian Sikap Subtema Macam-Macam Sumber Energi Di Kelas IV Sekolah Dasar. Educhild: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Budaya, 6(1), 1–8.
Wijayanti, A. (2017). Efektivitas Self Assessment Dan Peer Assessment Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Realita, 15(Volume 15, No. 2), 1–14.
Winarti, W., & Rosyidah, R. (2020). Penilaian Diri Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Sebagai Wujud Penilaian Dalam Pendidikan Abad 21. Bahasa, Seni, Dan Pengajarannya, 15(02), 110–124. https://doi.org/10.23887/prasi.v15i01.
Zubaidah, S. (2010). Berfikir Kritis : Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Yang dapat Dikembangkan Melalui Pembelajaran Sains. Seminar Nasional Sains 2010 Dengan Tema “Optimalisasi Sains Untuk Memberdayakan Manusia,” January 2010, 11.