Analisis Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Memotivasi Semangat Belajar (Telaah Buku Catatan Perubahan Karya M. Hamka)

  • Siti Munawaroh Universitas Sains Qur'an
Keywords:
Moral Education, Motivation, Learning

Abstract

This study aims to: 1.) find out the values ​​of moral education in motivating the spirit of learning in the Change Notebook, 2.) find out the form of motivation for learning in the Change Notebook. This study uses a qualitative research approach and the type of research is library research. The data collection technique uses a documentary study. The data for the study were taken from primary data sources and secondary data sources. The results of the study can be concluded that: 1.) the values ​​of moral education contained in the book of Changes by M. Hamka are the values ​​of moral education that can be used as motivation in learning, namely good morals towards Allah SWT and good morals towards others. Good morals towards Allah can be classified into three parts, namely: good intentions, doing good, and trusting. The value of education for others is classified into five parts, namely: multiply alms, strengthen ties of friendship, instill an attitude of tawadhu ', forgiving, and helping each other. 2.) the forms of motivation contained in M. Hamka's Notes of Change are: giving prizes, competition, and recognized goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alawi, Asep Habib Idrus. (2019). Pendidikan Penguatan Karakter Melalui Pembiasaan Akhlak Mulia. Jurnal Qiro’ah, 9(1), 27. Diunduh dari: https://ejurnal.iiq.ac.id/index.php/qiroah/article/view/93/75

Amin, Samsul Munir. (2016). Ilmu Akhlak. Jakarta: Sinar Grafika Offset

Busro, Asrul. (2018). Peranan Orang Tua Terhadap Pembinaan Akhlak Anak. Jurnal Kajian Perempuan, Gender dan Agama, 12(2), 130. Diunduh dari: http://dx.doi.org/10.46339/al-wardah.v12i2.140

Damayanti, Siti. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Al-Qur’an Surah Al An’am Ayat 151-153 (Skripsi UIN Syarif Hidayatulloh)

Fitri, Nur Lailatul. (2017). Peran Orang Tua Dalam Membentuk Akhlak Anak Sejak Dini. Indonesian Journal Of Early Childhood Islamic Education, 1(2), 167. Diunduh dari: https://doi.org/10.35896/ijecie.v1i2.11

Hamdani. (2011). Dasar-Dasar Kependidikan. Bandung: CV Pustaka Setia

Hayati, Arifia Sabila. (2020). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Dengan Sistem Daring Pada Masa Pandemi di Desa Depokrejo, Kebumen. Jurnal Tasyri’, 27(2), 25. Diunduh dari: http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/tasyri/article/view/3552/2530

Helmawati. (2014). Pendidikan Keluarga Teoritis dan Praktis. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Juwita, Dwi Runjani. (2018). Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini Di Era Milenial. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 7(2), 284. Diunduh dari: https://ejournal.isimupacitan.ac.id/index.php/tajdid/article/view/138

Moslem, Muhammad C, Mumu Komaro, et al. (2019). Faktor-Faktor yang Menyebabkan Rendahnya Motivasi Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Aircraft Drawing di SMK. Journal Of Mechanical Engineering Education, 6(2), 264. Diunduh dari: https://ejournal.upi.edu/index.php/jmee/article/view/21803/1071

Muhammad, Abu Bakar. (1981). Pedoman Pendidikan & Pengajaran. Surabaya: Usaha Nasional

Muliawan, Jasa Ungguh. (2014). Metode Penelitian Pendidikan dengan Studi Kasus. Yogyakarta: Gava Media

Nasih, Ahmad Munjin dan Lilik Nur Kholidah. (2013). Metode dan Teknik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: PT Refika Aditama

Rahman, Sunarti. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Program Magister Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo ISBN 978-623-98648-2-8, 2021, hal. 299-230 http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076/773

Ramayulis. (2015). Dasar-Dasar Kependidikan. Jakarta: Kalam Mulia

Sanjaya, Wina. (2013). Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kencana

Subahri. (2015). Aktualisasi Akhlak Dalam Pendidikan. Jurnal Islamuna, 2(2), 178-179. Diunduh dari: http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/islamuna/article/view/660

Subianto, Jito. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 343. Diunduh dari: https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/Edukasia/article/view/757/726

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sukardi. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara

Suprijono, Agus. (2015). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Suryadi, Ace. (2014). Pendidikan Indonesia Menuju 2025. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Uno, Hamzah B. (2007). Teori Motivasi Dan Pengukurannya: Analisis Dibidang Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
Widyastuti, Tri dan Elpri Darta Putra. (2021). Peran Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Kelas V SDN 004 SEI Beberas Hilir Kecamatan Lubuk Batu Jaya Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(2), 351. Diunduh dari: https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.970
Published
2023-01-03
How to Cite
MunawarohS. (2023, January 3). Analisis Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Memotivasi Semangat Belajar (Telaah Buku Catatan Perubahan Karya M. Hamka). AL-QALAM: JURNAL ILMU KEPENDIDIKAN, 23(2), 1-10. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/al-qalam.v23i2.3506

STATISTICS

Abstract viewed = 182 times
.pdf downloaded = 106 times