Analisis Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Memotivasi Semangat Belajar (Telaah Buku Catatan Perubahan Karya M. Hamka)
Moral Education, Motivation, Learning
Abstract
This study aims to: 1.) find out the values of moral education in motivating the spirit of learning in the Change Notebook, 2.) find out the form of motivation for learning in the Change Notebook. This study uses a qualitative research approach and the type of research is library research. The data collection technique uses a documentary study. The data for the study were taken from primary data sources and secondary data sources. The results of the study can be concluded that: 1.) the values of moral education contained in the book of Changes by M. Hamka are the values of moral education that can be used as motivation in learning, namely good morals towards Allah SWT and good morals towards others. Good morals towards Allah can be classified into three parts, namely: good intentions, doing good, and trusting. The value of education for others is classified into five parts, namely: multiply alms, strengthen ties of friendship, instill an attitude of tawadhu ', forgiving, and helping each other. 2.) the forms of motivation contained in M. Hamka's Notes of Change are: giving prizes, competition, and recognized goals.
Downloads
References
Amin, Samsul Munir. (2016). Ilmu Akhlak. Jakarta: Sinar Grafika Offset
Busro, Asrul. (2018). Peranan Orang Tua Terhadap Pembinaan Akhlak Anak. Jurnal Kajian Perempuan, Gender dan Agama, 12(2), 130. Diunduh dari: http://dx.doi.org/10.46339/al-wardah.v12i2.140
Damayanti, Siti. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Al-Qur’an Surah Al An’am Ayat 151-153 (Skripsi UIN Syarif Hidayatulloh)
Fitri, Nur Lailatul. (2017). Peran Orang Tua Dalam Membentuk Akhlak Anak Sejak Dini. Indonesian Journal Of Early Childhood Islamic Education, 1(2), 167. Diunduh dari: https://doi.org/10.35896/ijecie.v1i2.11
Hamdani. (2011). Dasar-Dasar Kependidikan. Bandung: CV Pustaka Setia
Hayati, Arifia Sabila. (2020). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Dengan Sistem Daring Pada Masa Pandemi di Desa Depokrejo, Kebumen. Jurnal Tasyri’, 27(2), 25. Diunduh dari: http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/tasyri/article/view/3552/2530
Helmawati. (2014). Pendidikan Keluarga Teoritis dan Praktis. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Juwita, Dwi Runjani. (2018). Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini Di Era Milenial. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 7(2), 284. Diunduh dari: https://ejournal.isimupacitan.ac.id/index.php/tajdid/article/view/138
Moslem, Muhammad C, Mumu Komaro, et al. (2019). Faktor-Faktor yang Menyebabkan Rendahnya Motivasi Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Aircraft Drawing di SMK. Journal Of Mechanical Engineering Education, 6(2), 264. Diunduh dari: https://ejournal.upi.edu/index.php/jmee/article/view/21803/1071
Muhammad, Abu Bakar. (1981). Pedoman Pendidikan & Pengajaran. Surabaya: Usaha Nasional
Muliawan, Jasa Ungguh. (2014). Metode Penelitian Pendidikan dengan Studi Kasus. Yogyakarta: Gava Media
Nasih, Ahmad Munjin dan Lilik Nur Kholidah. (2013). Metode dan Teknik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: PT Refika Aditama
Rahman, Sunarti. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Program Magister Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo ISBN 978-623-98648-2-8, 2021, hal. 299-230 http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076/773
Ramayulis. (2015). Dasar-Dasar Kependidikan. Jakarta: Kalam Mulia
Sanjaya, Wina. (2013). Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kencana
Subahri. (2015). Aktualisasi Akhlak Dalam Pendidikan. Jurnal Islamuna, 2(2), 178-179. Diunduh dari: http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/islamuna/article/view/660
Subianto, Jito. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 343. Diunduh dari: https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/Edukasia/article/view/757/726
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sukardi. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
Suprijono, Agus. (2015). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Suryadi, Ace. (2014). Pendidikan Indonesia Menuju 2025. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Uno, Hamzah B. (2007). Teori Motivasi Dan Pengukurannya: Analisis Dibidang Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
Widyastuti, Tri dan Elpri Darta Putra. (2021). Peran Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Kelas V SDN 004 SEI Beberas Hilir Kecamatan Lubuk Batu Jaya Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(2), 351. Diunduh dari: https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.970