Efektivitas Pembelajaran Qowā’id Nahwi Dengan Kitab Mabādi An-Nahwiyah Di Pendidikan Diniyah Formal (Pdf) Kelas X Pondok Pesantren Al Mubaarok Manggisan Tahun 2023
Effectiveness, Learning, Qowa'id Nahwi, Kitab Mabadi An- Nahwiyah
Abstract
Diniyah Formal Education (PDF) is an institution in Al Mubaarok Islamic Boarding School Manggisan Wonosobo which until now is still consistent in maintaining the tradition of the pesantren heritage in the form of yellowclassical book studies. Thus, PDF at Al Mubaarok Manggisan Islamic Boarding School emphasizes mastery of linguistic elements, which in this case is learning qowa'id Nahwi. This research uses a type of qualitative field research in the form of collecting as much information as possible through observation, interviews, and documentation. The subjects in this study were the Pondok caregiver, the head of the Pondok management, the head of the PDF Ulya Madrasah, the qowa'id nahwi teacher, and the X PDF Ulya students of Al Mubaarok Manggisan Islamic Boarding School. Then the results are processed, studied, analyzed, and draw the final results in the form of conclusions.
Downloads
References
Basit, A. A. (2022). No Title.
Izzan, A. (2015). Metodologi Ppembelajaran B.Arab. Bandung: Humaniora
Umroh. Ida. L. Efektivitas Penerapan Pembelajaran Keterampilan Menulis Dengan Kaidah Qowā’idul I’lal Kelas 2 Ula Putri di Madrasah Diniyah Pondok Pesantren Matholi’ul Anwar Simo. 2021. 47
Bestari dwi Handayani. (2011). Efektivitas Pembelajaran Aktif Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kaloborasi (Collaborative Learning) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Akutansi Sektor Publik Pokok Bahasan Akutansi Kerja PengelolaKeuangan (SKPKD). Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, 01(01), 66.
dyah ristiani. (2022). metode pembelajaran (lakeisha (ed.)).
Eka Susanti. (2022). efektivitas pembelajaran insya’ muwajjah untuk meningkatkan maharotul kitabah dalam pembelajaran bahasa arab pada siswa kelas viii mts negeri 8 muaro jambi. Ad-Dhuha, 03(01), 11.
Fitrianur, sofia hasanah. (2015). Implementasi metode sorogan modified dalam meningkatkan kemampuan membaca kitab kuning di pesantren sabilussalam ciputat (sofia hasanah fitrianur (ed.)).
Hamzah, A. (1996). KH.Imam Zarkasy dari Gontor Merintis Pesantren Modern (G. Press (ed.)). Gontor press.
kholiyah. (2022). strategi pembelajaran fikih dan ushul fiqih di pondok pesantren al-mubaarok manggisan desa mudal kecamatan mojotengah kabupaten wonosobo (kholiyah (ed.)).
Masyud, S. (2005). Manajemen Pondok Pesantren (D. Pustaka (ed.)).
Punawa, A. S. bin. (2010). Metode Pengajaran Nahwu Dalam Pengajaran Bahasa Arab. Hunafa, 7(01), 51–53.
roviatul adawiyah. (2022). “Implementasi Metode Amsilati untuk Meningkatkan Kemampuan Baca Kitab Kuning (Studi Kasus Santri Pondok Pesantren Nurus Salafiyah Kanigaran Kota Probolinggo).” Imtiyaz, 06(01), 38.
Sudarto. (1997). Metodologi Penelitian Filsafat (R. G. Perseda (ed.)).
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan, pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Wahid, A. (2000). Menggerakan Tradisi Pesantren (Pustaka & Pelajar (eds.)). Pustaka Pelajar.