Permainan Treasure Hunt: Strategi Meningkatkan Pembelajaran Qawa'id Kelas VII MTs Al Ghozaly Siwatu

  • Misfalah Fachrozi Amami Universitas Sains Al-Qur'an Jawa Tengah
  • Nurul Azizah Universitas Sains Al-Qur'an Jawa Tengah
  • Muhammad Saefullah Universitas Sains Al-Qur'an Jawa Tengah
Keywords:
Permainan Treasure Hunt, Strategi Pembelajaran, Qawa'id

Abstract

This study to: 1) to find out the stages of implementing the treasure hunt game as a strategy to improve qawa'id learning for class VII MTs Al Ghozaly Siwatu; 2) to determine the increase in mastery of class VII qawa'id learning at MTs Al Ghozaly Siwatu after using the treasure hunt game as a learning strategy; 3) to find out the differences between classes that use the treasure hunt game and classes that do not use the treasure hunt game as a learning strategy.

This research uses a quantitative experimental approach where the type of research results in findings, which are carried out using statistical procedures or other quantitative methods (measurements). Data collection techniques use preliminary data analysis which includes normality tests and homogeneity tests. Then analyze the data, and test the hypothesis. The subjects of this study were class VII MTs Al Ghozaly Siwatu, totaling 28 people in class.

The results of this study indicate that: 1) in class VII qawa'id learning at MTs Al Ghozaly Siwatu using the treasure hunt game as a learning strategy there are steps that are used when learning is in progress, 2) there is an increase in qawa'id learning of class students experimental class of 0.41 which is included in the medium category with a comparison of the control class of 0.21 in the low category, 3) there is a difference between the experimental class and the control class with tcount 6.36 > ttable 1.673. So that Ho is rejected and Ha is accepted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

abu razin ummu razin. (n.d.). ilmu sharaf untuk pemula. maktabah bisa.
Afrisia Ferari. (2019). Penerapan Metode Treasure Hunt untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.Jurnal PGSD Vol.07 No.04.
Ahmad Izzan.(n.d). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Humaniora
Ahmad Sehri bin Purnawan. (n.d). Metode Pengajaran Nahwu dalam Pengajaran Bahasa Arab. Jurnal Hunafa Vol.7 No.1
Alam, A., & Khotimah, K. (2021). Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Melalui Game Arabic Treasure Hunter. 1(1), 58–77.
Andra Tersiana. (2020). Metode Penelitian. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia.
Anita Purba, dkk. (2022). Strategi Pembelajaran (Suatu Pengantar). Medan: Yayasan Kita Menulis.
Chalik, S. A. (2021). Shaut Al- ‘ Arabiyah. 9(2), 269–281.
Hamid Abi Mustofa. (2020). Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Khalilullah, M., & Ma, S. A. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Istima’ Dan Takallum ). 8(02), 219–235.
Khalilullah, M., & Ma, S. A. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Qira’ah Dan Kitabah ). 8(01), 152–167.
Mahmud. (n.d). Metodlogi Penelitian Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Manarwati A.F. (2019). Penerapan Metode Treasure Hunt Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Vol. 07 No. 4.
Moh. Ainin. (n.d). Metodologi Penelitian Peningkatan Kualitas Pembelajaran Bahasa Arab. Bintang Sejahtera.
Munir. (2016). Perencanaan Sistem Pengajaran Bahasa Arab. Kencana Prenadamedia Group.
Nanang Kosim. (2016). Strategi dan Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Bandung: Arvino Raya.
Nanik Kusumawati & Endang S.M. (2019). Stategi Belajar Mengajar di Sekolah Dasar.Magetan: CV. AE Media Grafika.
Pia Permata Puri, dkk.(2020).Pengaruh Permainan Treasure Hunt Terhadap Kecerdasan Interpersonal Anak Usia 5-6 Thun.Jurnal PAUD Agapedia, Vol.4 No.1.
Riza Yunita Cahyani, dkk.(2019).Pengaruh Teknik Treasure Hunt Game Berbasis Model Think Pair Share terhadap Pengaruh Hasil Belajar Matematika Kelas III. Jurnal Riset Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Matematika Vol.3 No.1.
Sehri A. P. Metode Pengajaran Nahwu Dalam Pengajaran Bahasa Arab. Jurnal Hunafa Vol. 07 No. 01.
siti Durotun Naseha. (2018). Model Pembelajaran Ilmu Sharaf dengan Menggunakan Metode Inquiry dan Metode Snowball Tashrif. Al Fazuna Vol.3 No. 1
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumarsono. (2014). Sosiolinguistik. SABDA.
Treasure, P., & Sebagai, H. (N.D.). SEBUAH STRATEGI PEMBELAJARAN BAHASA. 256–277.
Ulin Nuha. (2018). Permainan Treasure Hunt Sebagai Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Tarbiya Islamia. Jurnal Pendidikan dan Keislaman.
Ulin Nuha. (2012). Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Diva Press.
Winanto, Adi & Darma Makahube. 2016. Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Mneingkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 5 SD Negeri Kutowinangun 11 Kota Salatiga. Scholaria, Vol.6 No.2.
Published
2024-03-23
How to Cite
AmamiM., AzizahN., & SaefullahM. (2024, March 23). Permainan Treasure Hunt: Strategi Meningkatkan Pembelajaran Qawa’id Kelas VII MTs Al Ghozaly Siwatu. LINCA: Jurnal Kajian Bahasa, 1(2), 36-44. Retrieved from https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/linca/article/view/4983

STATISTICS

Abstract viewed = 26 times
pdf downloaded = 15 times