Tanfiidz Barnaamij Jaulah Al ‘Arabiyah Fii Ma’had Al Ittihad Al Islaami Sampang Madura ‘Ala Dhoui Nadzhoriyyati Georg R. Terry
Abstract
The aims of this research are (1) to determine the orientation of the implementation of Jaulah 'Arabiyah, (2) to determine the steps for implementing the Jaulah 'Arabiyah Program, (3) to determine the factors needed in implementing the Jaulah 'Arabiyah Program. This research method is qualitative, using field research, interviews, and observation data collection techniques. The analysis techniques used are data reduction, data presentation, and conclusion. Meanwhile, the results of the research are (1) Arabic language skills are a measure of Jaulah ‘Arabiyah program success, (2) steps for implementing the program Jaulah ‘Arabiyah: group division, determining musyrifah, art performances, and charity bazaars, (3) factors that influence the implementation of the Jaulah ‘Arabiyah: Leadership, attitudes and morals, communication, incentives, supervision, discipline.
Downloads
References
Andriansyah. (2017). Analisis Kepemimpinan dan Kinerja Pegawai di Kelurahan Cilandak Timur Kecamatan Pasar Minggu Jakarta Selatan. Public Administration, 1, No. 2, 138.
Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). Metode-metode dalam pembelajaran keterampilan bahasa Arab reseptif. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 9(2), 179–196.
Fajrin, R. M. (2020). Penerapan Metode Langsung Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. Lisanuna, 10, No. 2, 346.
Febrianingsih, D. (2021). Keterampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(2), 21–39.
Haetami. (2023). Manajemen Pendidikan Pada Era Perkembangan Teknologi. CV. Jejak.
Hasan, A. W., & Hilmi, D. (2022). Manajemen Pelaksanaan Program Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Sunan Kalijogo Surabaya. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 7(1), 75–90.
Hs. Pandipa, A. K. (2018). Pentingnya Disiplin Kerja Terhadap Peningkatan Efektivitas Kerja Pegawai Pada Dinas Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak Kabupaten Poso. Ilmiah Administratie, 10, No. 1, 11.
Kusuma Dewi, I. (2019). Nilai-Nilai Profetik Dalam Kepemimpinan Modern Pada Manajemen Kinerja. CV. Gre Publishing.
Lukman, S., & Puspitasari, L. (2016). Persepsi Siswa SMA Terhadap Pensi Sekolah dan Pemetaan Pengetahuan dan Pemahaman Siswa Tentang Event Organizing. Jurnal Komunikasi, 10(1), 95–112.
M. Herujito, Y. (2020). Dasar-Dasar Manajemen. Grasindo.
Makruf, I. (2009). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif. Needs Press.
Marpaung, T. D. (2020). Penerapan Program Bazar Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Beli pada PT. Tiga Serangkai Pustaka Mandiri Surakarta.
Nurhadi, A. (2020). Dinamika Kelompok dalam Pendidikan Perspektif Syaikh Al-Zarnuji. AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 3(1), 38–54.
Posangi, S. S. (2021). Peran Pengawas dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Kotamobagu. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 222–240.
Rahman, A. (2021). Peran Lingkungan Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Arab Pada Pesantren Izzur Risalah Panyabungan. Prosiding Konferensi Nasional I Hasil Pengabdian Masyarakat, 1(1), 83–92.
Rais, dkk, R. (2023). Manajemen Pendidikan. Selat Media Patners.
Ridho, U. (2018). Evaluasi dalam pembelajaran bahasa Arab. An Nabighoh, 20(01), 19–26.
Rukhmana, T. (2022). Metode Kualitatif. CV. REY MEDIA GRAFIKA.
Sahertian, P. A. (2019). Konsep dasar dan teknik supervisi pendidikan. PT Rineka Cipta.
Santoso, S. (2009). Dinamika Kelompok. Bumi Aksara.
Sedarmayanti. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia. PT. Refika Aditama.
Soedarsono, D. K. (2009). Sistem Manajemen Komunikasi. Simbiosa Re
katama Media.
Terry, G. R. (2005). Principles of Management. Richard D. Irwin.
Terry, G. R. (2022). Dasar-Dasar Manajemen (Edisi Revisi). Bumi Aksara.
Yana, dkk, S. (2018). Manajemen Program Tahfidz Al Qur’an. Jurnal ISEMA: Islamic Educational Manajement, 3, 223. https://core.ac.uk/download/pdf/234031354.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).