Tanfiidz Barnaamij Jaulah Al ‘Arabiyah Fii Ma’had Al Ittihad Al Islaami Sampang Madura ‘Ala Dhoui Nadzhoriyyati Georg R. Terry

  • Fini Adila Kurnia Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Robiatul Laili Maulidiyah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Zakiya Arifa Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

Abstract

The aims of this research are (1) to determine the orientation of the implementation of Jaulah 'Arabiyah, (2) to determine the steps for implementing the Jaulah 'Arabiyah Program, (3) to determine the factors needed in implementing the Jaulah 'Arabiyah Program. This research method is qualitative, using field research, interviews, and observation data collection techniques. The analysis techniques used are data reduction, data presentation, and conclusion. Meanwhile, the results of the research are (1) Arabic language skills are a measure of Jaulah ‘Arabiyah program success, (2) steps for implementing the program Jaulah ‘Arabiyah: group division, determining musyrifah, art performances, and charity bazaars, (3) factors that influence the implementation of the Jaulah ‘Arabiyah: Leadership, attitudes and morals, communication, incentives, supervision, discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, D. Z., Muqofie, A., Khairunnisa, K., Sulaeman, E., Sarta, S., Shihab, F., & Uyuni, Y. R. (2023). Manajemen Program Bahasa Arab Dalam Pelaksanaan Wajib Berbahasa. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 6(2), 183. https://doi.org/10.32529/al-ilmi.v6i2.2540
Andriansyah. (2017). Analisis Kepemimpinan dan Kinerja Pegawai di Kelurahan Cilandak Timur Kecamatan Pasar Minggu Jakarta Selatan. Public Administration, 1, No. 2, 138.
Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). Metode-metode dalam pembelajaran keterampilan bahasa Arab reseptif. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 9(2), 179–196.
Fajrin, R. M. (2020). Penerapan Metode Langsung Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. Lisanuna, 10, No. 2, 346.
Febrianingsih, D. (2021). Keterampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(2), 21–39.
Haetami. (2023). Manajemen Pendidikan Pada Era Perkembangan Teknologi. CV. Jejak.
Hasan, A. W., & Hilmi, D. (2022). Manajemen Pelaksanaan Program Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Sunan Kalijogo Surabaya. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 7(1), 75–90.
Hs. Pandipa, A. K. (2018). Pentingnya Disiplin Kerja Terhadap Peningkatan Efektivitas Kerja Pegawai Pada Dinas Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak Kabupaten Poso. Ilmiah Administratie, 10, No. 1, 11.
Kusuma Dewi, I. (2019). Nilai-Nilai Profetik Dalam Kepemimpinan Modern Pada Manajemen Kinerja. CV. Gre Publishing.
Lukman, S., & Puspitasari, L. (2016). Persepsi Siswa SMA Terhadap Pensi Sekolah dan Pemetaan Pengetahuan dan Pemahaman Siswa Tentang Event Organizing. Jurnal Komunikasi, 10(1), 95–112.
M. Herujito, Y. (2020). Dasar-Dasar Manajemen. Grasindo.
Makruf, I. (2009). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif. Needs Press.
Marpaung, T. D. (2020). Penerapan Program Bazar Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Beli pada PT. Tiga Serangkai Pustaka Mandiri Surakarta.
Nurhadi, A. (2020). Dinamika Kelompok dalam Pendidikan Perspektif Syaikh Al-Zarnuji. AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 3(1), 38–54.
Posangi, S. S. (2021). Peran Pengawas dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Kotamobagu. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 222–240.
Rahman, A. (2021). Peran Lingkungan Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Arab Pada Pesantren Izzur Risalah Panyabungan. Prosiding Konferensi Nasional I Hasil Pengabdian Masyarakat, 1(1), 83–92.
Rais, dkk, R. (2023). Manajemen Pendidikan. Selat Media Patners.
Ridho, U. (2018). Evaluasi dalam pembelajaran bahasa Arab. An Nabighoh, 20(01), 19–26.
Rukhmana, T. (2022). Metode Kualitatif. CV. REY MEDIA GRAFIKA.
Sahertian, P. A. (2019). Konsep dasar dan teknik supervisi pendidikan. PT Rineka Cipta.
Santoso, S. (2009). Dinamika Kelompok. Bumi Aksara.
Sedarmayanti. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia. PT. Refika Aditama.
Soedarsono, D. K. (2009). Sistem Manajemen Komunikasi. Simbiosa Re
katama Media.
Terry, G. R. (2005). Principles of Management. Richard D. Irwin.
Terry, G. R. (2022). Dasar-Dasar Manajemen (Edisi Revisi). Bumi Aksara.
Yana, dkk, S. (2018). Manajemen Program Tahfidz Al Qur’an. Jurnal ISEMA: Islamic Educational Manajement, 3, 223. https://core.ac.uk/download/pdf/234031354.pdf
Published
2024-06-30
How to Cite
KurniaF., MaulidiyahR., & ArifaZ. (2024, June 30). Tanfiidz Barnaamij Jaulah Al ‘Arabiyah Fii Ma’had Al Ittihad Al Islaami Sampang Madura ‘Ala Dhoui Nadzhoriyyati Georg R. Terry. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 8(1), 117-129. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/liar.v8i1.6856
Section
Articles

STATISTICS

Abstract viewed = 0 times
PDF (العربية) downloaded = 0 times