Taḥlīl al-Akhṭā’ al-Naḥwiyyah wal al-Ṣarfiyyah wa al-Imlāiyyah fī Kitābah al-Insyā’ bi al-Ma’had

  • Umma Khoirotus Soleckah Institut Agama Islam Sunan Giri (INSURI) Ponorogo; Indonesia
  • Wahyu Hanafi Putra Institut Agama Islam Sunan Giri (INSURI) Ponorogo; Indonesia
  • Kunti Nadiyah Salma Institut Agama Islam Sunan Giri (INSURI) Ponorogo; Indonesia

Abstract

The aims of this study were: 1. To find out the forms of grammatical, morphological and spelling errors in writing papers, 2. To know the analysis of grammatical, morphological and spelling errors in writing, 3. To demonstrate how to solve problems with grammatical, morphological and spelling errors in essay writing. The research approach used is qualitative research. And data collection techniques used by researchers are observation, interviews, and documentation. The research was conducted at the Ar Risalah Modern Islamic Boarding School. The results of the study: there are three forms of errors, namely: 1) morphological errors, 2) grammatical errors, 3) spelling errors. In the analysis there were 73 errors: 14 in morphological form, and grammatical errors there were 23 errors. As for overcoming the problem of morphological and grammatical errors in writing essays, namely: 1) explaining the material again, 2) giving examples of grammar, 3) repeated exercises and practices, 4) choosing learning methods

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asih, R., & Elmubarok, Z. (2020). Analisis Kesalahan Fonologi dalam Keterampilan Membaca Teks Berbahasa Arab siswa Kelas XI SMA Islam Sultan Agung 1 Semarang. Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 9(2), 123–137.
Aziz, A., & Saihu, S. (2019). Interpretasi Humanistik Kebahasaan: Upaya Kontekstualisasi Kaidah Bahasa Arab. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 3(2), 299–214.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.
Firman, F. (2018). Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif.
Hervina, L., & Isman, N. (2022). Kesalahan Populer dalam Kemahiran Menulis Bahasa Arab di STIBA Arraayah Sukabumi. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 137–154.
Khoirunnas, K. (2017). Kesalahan Nahwu dan Saraf dalam Insya’Tahriri Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddun Makassar. UIN Alauddin Makassar.
Makbul, M. (2021). Metode pengumpulan data dan instrumen penelitian.
Mualif, A. (2019). Metodologi pembelajaran ilmu nahwu dalam pendidikan bahasa Arab. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Agama Islam), 1(1), 26–36.
Najah, M. (2019). Penerapan Pembelajaran Shorof Bagi Pembelajar Tingkat Pemula Menggunakan Metode Pemerolehan Bahasa. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 117–140.
Najah, Z., & Agustina, A. (2020). Analisis Kesalahan Semantik pada Skripsi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab UIN Raden Intan Lampung. Al-Fathin, 3(1), 112.
Nasution, S. (2017). Pengantar Linguistik Bahasa Arab. CV. Lisa Arabi.
Nugrahani, F., & Hum, M. (2014). Metode penelitian kualitatif. Solo: Cakra Books, 1(1), 3–4.
Nurbayan, D. R., Nurbayan, Y., & Falah, K. N. (2020). Grammatical Error of Arabic Language in Student Thesis Department of Education Arabic Language FBPS UPI/Kesalahan Nahwu Bahasa Arab Dalam Skripsi Mahasiswa Departemen Pendidikan Bahasa Arab FBPS UPI. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 3(2).
Nurin, R. (2023, Juli 27). Pembelajaran Insya’ [Komunikasi pribadi].
Parhan, P., & Maksum, G. (2022). Taksonomi Linguistik, Analisis Kesalahan Bahasa dalam Pembelajaran Insya. Ta’limi| Journal of Arabic Education and Arabic Studies, 1(2), 139–149.
Pengasuhan Santri. (2022, November 3). Pembelajaran bahasa Arab [Komunikasi pribadi].
Prihantoro, S. (2019). Analisis Kesalahan Bahasa Pada Taksonomi Linguistik Dalam Penulisan Insya’. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 41–62.
Putra, W. H. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab. Nata Karya.
Rahmawati, R. P., & Rahmi, N. (2020). Analisis Kesalahan Morfologi dalam Insya. An Nabighoh, 22(02), 243–258.
Riana, S., Nur, S., & Nuruddaroini, M. A. S. (2022). Analisis kesalahan penerjemahan teks Bahasa Arab santriwati di Pondok Pesantren. Jurnal Basicedu, 6(3), 5215–5225.
Sari, S. M. (2020). Änalisis Kesalahan Nahwu Pada Penulisan Karangan Siswa Kelas XI MA Maárif 09 kota Gajah Lampung Tengah Tahun Ajaran 2017/2018. IAIN Metro Lampung.
Suja, A. (2022). Analisis Kesalahan Insya’ Pada Santri Kelas IV Pondok Pesantren Khodimul Ummah Bintan,. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1).
Tarigan, G. (2014). Analisis Kesalahan Berbahasa. Angkasa.
Umroh, I. L. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab Mahasiswa Universitas Islam Darul ‘Ulum Lamongan Jurusan Pendidikan Bahasa Arab. Dar el-Ilmi: jurnal studi keagamaan, pendidikan dan humaniora, 5(2), 68–92.
Veerhar, J. W. M. (2014). Asas-asas Linguistik Umum. Gajah Mada University Press.
Zulfiani, L. (2022). Analisis Kesalahan Nahwu pada Muhadasah Santriwati Tgk Chiek Oemar Diyan [PhD Thesis]. UIN Ar-Raniry.
المبارك, أ. ف. (2021). علاقة البيئة اللغوية ومهارات العربية للطالبات الفصل الخامس بمعهد الرسالة.فونوروكو.
Published
2023-12-30
How to Cite
SoleckahU., PutraW., & SalmaK. (2023, December 30). Taḥlīl al-Akhṭā’ al-Naḥwiyyah wal al-Ṣarfiyyah wa al-Imlāiyyah fī Kitābah al-Insyā’ bi al-Ma’had. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(2), 161-176. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/liar.v7i2.5438
Section
Articles

STATISTICS

Abstract viewed = 238 times
PDF (العربية) downloaded = 135 times