Pengembangan Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Berbasis Plotagon Story Di SMP Muhammadiyah 8 Tanggulangin Sidoarjo

  • Atika Rahmawati Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Khizanatul Hikmah
Keywords:
Learning Media, Arabic Vocabulary, Plotagon Story

Abstract

The more Arabic vocabulary mastered, the easier it is to use Arabic because it can convey meaning to other people well. The use of media affects the suitability of messages received by students. One of the media that can be used in learning Arabic vocabulary is an animated learning video based on the Plotagon Story application. In observations made at SMP Muhammadiyah 8 Tanggulangin Sidoarjo, researchers found a lack of innovation in learning Arabic, especially in Arabic Vocabulary. The development of Arabic vocabulary learning media based on the Plotagon Story application in schools aims to provide innovation in Arabic learning media so as to help students understand Arabic vocabulary. In this study, researchers used the R&D development research method with the Addie model and with research instruments in the form of interviews, observations, questionnaires which were then analyzed using descriptive (qualitative) and quantitative analysis techniques. The result of this research is that the cumulative percentage of student responses to the Plotagon Story application-based vocabulary learning media is 82.4%. Utilization of technology in learning media aims to add student learning styles, not limiting the time and place for students to study, providing space for students to use technology for education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, W. (2016). Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 5, 15.
Fajriah, Z. (2015). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab ( Mufradat ) Melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar ( Penelitian Tindakan Pada Siswa Kelas I Mi Nurul Hakimkediri Lombok Barat Tahun 2015). Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9, 107–126.
Hasna Qonita Khansa. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab II,Universitas Negri Malang 53–62.
Ilmiani, A. M., Ahmadi, A., Rahman, N. F., & Rahmah, Y. (2020). Multimedia Interaktif untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 17–32.
Jamil, Husnaini, and Nur Agung.(2022) “Tantangan Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Society 5.0: Analisis Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Interaktif.” Alibbaa’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3, no. 1 (2022): 38–51.
Mahmuda, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab, 20(01), 130–138.
Mahmudi, M. (2016). Penerapan Teori Behavioristik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Kajian Terhadap Pemikiran Bf . Skinner). Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab II,Universitas Negri Malang 02(01), 429–435.
M. Khalilullah, S.Ag. MA. “Permainan Teka-Teki Silang Sebagai Media Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Mufradat).” Jurnal pemikiran Islam 37, no. 1 (2012): 15–26..
Muhammad, Thohir, and Dkk.(2021) “Prelude Aplikasi Plotagon Story Untuk Keterampilan Berbicara Pada Pembelajaran Bahasa Arab Sesuai KMA 183 Tahun 2019.” TADARUS: Jurnal Pendidikan Islam 10, no. 1 (2021): 1–12.
Nathiqin Bin Ibrohim, A.-F. A. R. (2010). Idoat Lil Mu’alimi Lughotul Al-Arabiyah Li Ghoiri Nathiqin,. Arabiyah Lil Jami’.
Oensyar, K. (2015). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, Telaah Problematika Pembelajaran Bahasa Arab.
Prananingrum, A. V., Rois, I. N., & Sholikhah, A. (2020). Kajian Teoritis Media Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 303–319.
Rasyidi, A. W. dan M. N. 2011. Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang:UIN-MALIKI PRESS.
Rayanto, Y. H. dan S. 2020. Penelitian Pengembangan Model Addie Dan R2d2 : Teori Dan Praktek . Pasuruan:Lembaga Academic dan Research Intitute.
SHOLIHAH, S. (2018). Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Mufrodat. Tarling : Journal of Language Education, 1(1), 62–76.
Sholihatin, L. (2020). “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Plotagon Pada Siswa Ma Nu Petung Panceng Gresik.” Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, Universitas Negri Malang, no. 1986: 320–326.
Published
2022-12-31
How to Cite
RahmawatiA., & HikmahK. (2022, December 31). Pengembangan Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Berbasis Plotagon Story Di SMP Muhammadiyah 8 Tanggulangin Sidoarjo. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(2), 225-241. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/liar.v6i2.3489
Section
Articles

STATISTICS

Abstract viewed = 350 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 392 times