Penggunaan Media Pembelajaran Spinning Wheel dalam Pembelajaran Qawaid Nahwu

  • Nisa Fahmi Huda Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogykarta
Keywords:
Learning Qawaid Nahwu, Spinning Wheel, Learning Media

Abstract

Arabic is a field of study that is taught at the junior high school level or equivalent. Arabic learning at this level is directed at mastering the four language skills which include listening skills, speaking skills, reading skills  and writing skills. However, apart from these four skills, there are also several elements that we need to pay attention to the rules. This study aims to determine the effectiveness of the use of the spinning wheel media in learning Arabic, especially qawaid nahwu. The methods of collecting data are observation, interviews, tests, and documentation. The approach used is descriptive quantitative with percentage calculations. The result of this research is that the use of the spnning wheel media can improve the qawaid nahwu learning process in the seventh grade training of students of the Darul Qur'an Wal Islamic Boarding School.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dabell, John. Aktivitas Permainan dan Ide Praktis Belajar Matematika, Jakarta: Erlangga, 2009, hlm. 329. 2009 ed. Jakarta: Erlangga, t.t.
Ginnis, Paul. Trik dan Taktik Mengajar, Jakarta, PT Indexs, 2008, hlm. 190. 2008 ed. Jakarta, PT Index.
Hakim, Arif Rahman. “Mempermudah Pembelajaran Ilmu Nahwu Pada Abad 20.” Jurnal Al Maqayis 1, no. 1 (2 September 2014).
Hasanuddin, Muhammad Irfan. “Ta’lim Fi’il Amr min Khilal Kitab Muqarrar al-Lugah al-’Arabiyyah fi al-Fashl al-Tsamin fi al-Madrasah al-Tsanwiyah Batu Sitanduk fi Manthiqah Walenran al-Syimaliyyah Mudiriyyh Luwu (dirasah sharfiyyah thatbiqiyyah).” AL IBRAH: Journal of Arabic Languange Education 1, no. 1 (25 Juli 2018).
Muassomah, Muassomah, dan Ma’rifatul Munjiah. “Learning Qawaid Through Language Game Adlif Kalimatan for Students of Arabic Language and Literature at UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.” ALSINATUNA 5, no. 1 (15 Mei 2020): 58–71.
Muhaimin, Munawaroh. Panduan Praktis Membaca Kitab Kuning Navasi (nahwu Inovasi) Teori & Praktek Jilid I. 2019 ed. Sulawesi Selatan: Yayasan Ahmar Cendikia Indonesia, t.t.
Rahman, Anwar Abd. “Sejarah Ilmu Nahwu Dan Perkembangannya.” Jurnal Adabiyah 10, no. 1 (11 Juni 2010): 98–109.
Rappe, Rappe. “Hal-Ihwal Jumlah Ismiyah Dalam Bahasa Arab.” Shaut al Arabiyyah 6, no. 1 (24 Agustus 2018): 1.
Rasyidi, Zam Zam. “Pembelajaran Qawaid: Perspektif Teori Kognitif pada Pondok Pesantren Raudhatut Thalibin Kalimantan Selatan.” Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya 8, no. 1 (24 Juni 2020): 103–16.
Razin, Abu, Umu. Ilmu Nahwu Untuk Pemula. 2014 ed. Pustaka Bisa, t.t.
Ridlo, Ubaid. “Model Pembelajaran Bahasa Arab Materi Al-Qawa’id al-Nahwiyyah.” Al-Ma‘rifah: Jurnal Budaya, Bahasa, Dan Sastra Arab 12, no. 2 (2 Oktober 2015): 46–57.
Sa’adah, Neli, dan Khasan Aedi. “PENGARUH METODE DEDUKTIF DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KARTU DALAM MEMAHAMI ‘JUMLAH FI’LIYAH’ (Ma’had Al-Jami’ah IAIN Syekh Nurjati Cirebon).” EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 7, no. 2 (19 November 2018): 98–114.
Sadat, Anwar. “LINGKUNGA BAHASA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB (Ikhtiar Membangun Pembelajaran Yang Efektif Dan Produktif).” AL-AF’IDAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Pengajarannya 1, no. 1 (15 September 2017): 4–29.
Sehri, Ahmad. “METODE PENGAJARAN NAHWU DALAM PENGAJARAN BAHASA ARAB.” HUNAFA: Jurnal Studia Islamika 7, no. 1 (15 Juni 2010): 47–60.
Setyawan, Cahya Edi. “PEMBELAJARAN QAWAID BAHASA ARAB MENGGUNAKAN METODE INDUKTIF BERBASIS ISTILAH-ISTILAH LINGUISTIK.” Journal Al-Manar 4, no. 2 (1 Desember 2015).
Published
2020-12-29
How to Cite
HudaN. (2020, December 29). Penggunaan Media Pembelajaran Spinning Wheel dalam Pembelajaran Qawaid Nahwu. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 155-174. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/liar.v4i2.1495
Section
Articles

STATISTICS

Abstract viewed = 906 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 1216 times