Metode Sugestopedia dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab Keterampilan Mengarang (Insyā’)

  • Fakturmen Fakturmen UIN SUNAN KALIJAGA
Keywords:
Arabic Learning, Writing Skills, Sugestopedia Method

Abstract

One of the innovative learning methods today is the Suggestopedia method. This article aims to examine the theory of suggestopedia and its implications in learning Arabic writing skills (insyā’). The research method of this article uses a literature review. Sources of data obtained from the exploration of literature related literature studies. Data is examined critically and deeply through data triangulation. The results of the analysis of this article are that the suggestopedia method has implications in learning Arabic writing skills (insyā’) on several aspects, including aspects of learning objectives, aspects of learning techniques, aspects of learning strategies, aspects of instructional media, aspects of the learning environment, and aspects of learning levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Wahab, Muhbib, ‘Standarisasi Kurikulum Pendidikan Bahasa Arab Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri’, Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3.1 (2016), 32–51
Abdullah, S Dinar Annisa, ‘Raushan Fikr Raushan Fikr’, 7.1 (2018), 55–64
arsyad, Azhar, Bahasa Arab Dab Metode Pengajarannya, III (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010)
Dalman, Ketrampilan Menulis, Cetakan ke (Depok: Rajawali Pers, 2018)
Deny, Vebriana Setia, Syamsul Bahri, and Dian Fajrina, ‘Suggestopedia Method on Improving Students’ Reading Comprehension’, Research in English and Education (READ), 1.2 (2016), 129–36
Dwimarta, Rahmasari, ‘The Effect of Suggestopedia Learning Method on Descriptions Writing Skills of Fourth Grade Elementary Pupils’, Proceeding The 2nd International Conference On Teacher Training and Education Sebelas Maret University, 2.1 (2016), 270–76
Fachrurrozi, Aziz, and Erta Muhyuddin, Pembelajaran Bahasa Asing Metode Tradisional Dan Kontemporer (Jakarta: Bania Plublishing, 2010)
Güçlü, Bekir, and Mehmet Selim Ayhan, ‘Suggestopedia in Turkish Language For Foreigners : Georgian In Practice : Georgia’, International Journal of Educational Research and Technology, 6.1 (2015), 105–8
Hasiana, Isabella, and Aniek Wirastania, ‘Pengaruh Musik Dalam Mengembangkan Kemampuan Mengenal Bilangan Siswa Kelompok A Di TK Lintang Surabaya’, Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1.2 (2017), 118
Kuraedah, Sitti, ‘APLIKASI MAHARAH KITABAH DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB Sitti Kuraedah’, Al-Ta’dib, 8.2 (2015), 82–98
Kurniawan, Rio, and Kartini, ‘Peningkatan Kemampuan Menulis Menggunakan Metode Suggestopedia Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia FKIP Universitas Bengkulu’, Estetik, 2.1 (2019), 33–46
Masri’ah, ‘Penggunaan Metode Silent Way Dan Suggestopedia Dalam Pembelajaran Bahasa Arab’, 04.02 (2015), 18–32
Meylantif, Rizky AnjarSurabaya, and Asri Susetyo Rukmi, ‘PENGARUH PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN SUGGESTOPEDIA SEKOLAH DASAR NEGERI DI KECAMATAN GURAH KEDIRI Abstrak’, 06.11 (2018)
Muradi, Ahmad, ‘Tujuan Pembelajaran Bahasa Asing (Arab) Di Indonesia’, Jurnal Al Maqoyis, I.Vol 1, No 1 (2013) (2013), 128–37
Musaba, Zulkifli, Terampil Berbicara ‘Teori Dan Pedoman Penerapannya’ (Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2012)
Mustofa, Syaiful, Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif (Malang: UIN-Maliki Press, 2011)
Paulina, Riseu, Dian Indihadi, Momoh Halimah, Jurusan Pedagogik, and Fakultas Ilmu, ‘Kelas Iii Sekolah Dasar the Influence of Suggestopedia Method on Vocabulary Mastery Students ’ Class Iii’, 2015, 51–59
Prihantoro, Syukur, ‘Analisis Kesalahan Bahasa Pada Taksonomi Linguistik Dalam Penulisan Insya’’, Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5.1 (2019), 41–62
Rustan, Edhy, and Muh Said Bahru, ‘Penguatan Self Confidence Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Metode Suggestopedia’, Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6.1 (2018), 1–14
Saddono, Kundharu, and Y. Slamet, Pembelajaran Ketrampilan Berbahasa Indonesia, 2nd edn (Yogyakarta: Graha Ilmu, 2014)
Setiadi, Syamsi, ‘Peningkatan Keterampilan Kitabah Arabiyah Mahasiswamelalui Metode Tutor Sebaya’, Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 9.1 (2017)
Taringan, Henry Guntur, Metodologi Pembelajaran Bahasa 2, Revisi (Bandung: Angkasa, 2009)
Ummah, Sumihatul, Eko Ariwidodo, and Afifah Raihany, ‘Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Dengan Metode Suggestopedia Pada Mahasiswa Semester Ii-E Tbi Stain Pamekasan’, OKARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 9.2 (2015), 202–33
wa, Muna, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Yogyakarta: Teras, 2011)
Wahab, Muhbib Abdul, Aziz Fahrurrozi, Tulus Musthafa, Syamsul Arifin, Universitas Islam, Negeri Syarif, and others, ‘STANDARISASI KOMPETENSI BAHASA ARAB Arabiyât’, 5.1 (2018), 38–64
Zulhanan, Zulhanan, ‘Model Pembelajaran Bahasa Arab Komunikatif’, Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 6.2 (2017)
TinmahL., & RahmanR. (2019, April 24). TARJAMAH MAQTHA’ ADABY DAN PENINGKATAN KEMAMPUAN PENERJEMAHAN BAHASA ARAB. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(02), 191-212. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/liar.v2i02.650
إبراهيم, عبد العليم, الموجه الفنى لمدرس اللغة العربي (القاهرة: دار المعارف, 1978(
المؤلف, بدون اسم, طرق تدريس مواد اللغة العربية (جامع المدينة العالمية, 2011(
الناقة, محمود كامل, تعليم اللغة العربية (مكة المكرمة: جامعة أم القرى معهد اللغة العربية, 1985(
الهاشمي, عابد توفيق, الموجة العملي لمدرس اللغة العربية (بيروت: مؤسسة الرسالة, 1982(
شحاتة, حسن, تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق (القاهرة: الدار المصرية اللبنانية, 1993(
مدكور, على أحمد, تدريس فنون اللغة العربية (القاهرة: عابدين, 1991(
Published
2020-06-29
How to Cite
FakturmenF. (2020, June 29). Metode Sugestopedia dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab Keterampilan Mengarang (Insyā’). Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 1-30. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/liar.v4i1.1037
Section
Articles

STATISTICS

Abstract viewed = 384 times
PDF downloaded = 422 times