Eksistensi Bī’ah Lughawiyah dalam Meningkatkan Mufradāt Di Asrama Putri Ma’had Nurul Islam Tengaran

  • Retno Wahyuningsih UIN Sunan Kalijaga
  • Muhammad Ilham Fauzi UIN Sunan Kalijaga
Keywords:
Existence, Bi'ah Lughawiyah, Mufrodat

Abstract

The purpose of this study is to describe the existence of Bi’ah lughawiyah in increasing students' mufrodat in Nurul Islam women’s dormitory Tengaran Boarding House. This research is descriptive qualitative. Techniques of data collection using observation, tests, interviews and documentation. Data analysis techniques according to Matthew B. Miles and A. Michel Huberman (data collection, Data Reduction, Data Presentation, Conclusion). The results showed that the activities that took place at Bi’ah lughawiyah were Language Tutorials, Speeches (Muhadarah), Muhadasah, Language Time, Drilling, Mahrojan Lughawi. The existence of Bi’ah lughawiyah as a forum to improve students' mastery of mufrodat in practicing Arabic as a language of everyday instruction in communication in the environment of the Nurul Islam Tengaran women's dormitory. Although basically not all students' mastery ability is influenced by the existence of Bi'ah lughawiyah. There are other factors that also influence students' mastery of mastery skills obtained from previous educational backgrounds, namely alumni from Islamic-based elementary schools with mean = .75, standard deviation = 5.82, and standard error = 0.77.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A.Hidayat, Bi’ah Lughawiyyah (Lingkungan Berbahasa) Dan Pemerolehan Bahasa (Tinjauan Tentang Urgensi Lingkungan Berbahasa Dalam Pemerolehan Bahasa. Jurnal Pemikiran Islam; Vol. 37, No. 1, Januari-Juni 2012.
Azis Fakhrurrazi, Erta Mahyuddin, Pembelajaran Bahasa Asing Metode Tradisional dan Kontemporer, Jakarta: Bania Publising, 2000
Hornby, AS. Tanpa Tahun. Oxford Advanced Leaners Dictionary Of Current English: Oxford University Press.
Krashen. D, Formal And Informal Linguistic Envirovment In Language Acquisition An Language Learning. 1976
Miles Dan Huberman, Analisis Data Kualitatif, (2009) Jakarta: UI-Press
Muhbib Abdul Wahab, Epistemology & Metodologi Pembelajaran Bahasa. Hlm.296-298.
Mukhlis, M. N., & Rahmah, M. (2016). EKSISTENSI BI’AH LUGHAWIYAH DI DAYAH TERPADU AL-MUSLIMUN LHOKSUKON ACEH UTARA. Ihya Al- Arabiyah: Jurnal Pendidikan Dan Bahasa Arab, 2 (1). Diambil dari http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ihya/article/view/55
Noza Aflisia, (2019). EKSISTENSI BI’AH LUGHAWIYAH SEBAGAI MEDIA BERBAHASA ARAB DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MUHADATSAH MAHASISWA PRODI PENDIDIKAN BAHASA ARAB IAIN CURUP. Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 8(1), 40-55
Rizqi, M. R. (2017). Resonasi Bi’ah Lughowiyah dalam Meningkatkan Akuisisi Bahasa Arab. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan, dan Humaniora, 4(2), 89-105.
Roqib. M, (2004). Bahasa Arab Dalam Perspektif Gender Malang. Jurnal Bahasa Arab Dan Pengajarannya, Hlm. 2
Rosyad, S. (2018). (تجارب المعاهد العصرية والنوادي العربية والجامعات) نحو الإبداعية في إعداد البيئة اللغوية الفاعلية بإندونيسيا.لسننا (Jurnal Ilmu Bahasa Dan Pembelajarannya, 8(1), 88-109. https://doi.org/1022373/1.v8i1.3479
Sadat, A. (2017). LINGKUNGAN BAHASA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB (Ikhtiar membangun Pembelajaran yang Efektif dan Produktif). Al-Af’idah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Pengajarannya, 1(1), 4-29
Sukmadinata, Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Syaraviah, S. (2017). Peran Lingkungan Bahasa (Bia’ah Lughawiyah) Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Santriwati Kelas IX Bahasa Di MA Pondok Pesantren Al-Aziziyah Putri Kapek Gunungsari Tahun Pelajaran 2016/2017 (Undergraduate). Universitas Islam Negeri Mataram. Diambil dari http://etheses.uinmataram.ac.id/697/
Tarigan, Guntur. Spico Linguistik. Jakarta: Raja Grafindo, 2003
Published
2020-04-09
How to Cite
WahyuningsihR., & FauziM. (2020, April 9). Eksistensi Bī’ah Lughawiyah dalam Meningkatkan Mufradāt Di Asrama Putri Ma’had Nurul Islam Tengaran. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 105-127. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/liar.v3i2.1012

STATISTICS

Abstract viewed = 240 times
PDF downloaded = 134 times