PENGGUNAAN MEDIA PERMAINAN CONGKLAK DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA

  • Laela Nur Hasanah Universitas Sains Al-Qur'an
  • Noor Aziz Universitas Sains Al-Qur'an
  • Pamungkas Stiya Mulyani Universitas Sains Al-Qur'an

Abstract

Mathematics education plays an irreplaceable role in shaping students' critical, analytical and problem-solving thinking. For students at the elementary level, understanding mathematical concepts in depth provides an important foundation for their future academic abilities and daily life skill. This research aims to investigate the influence of using congklak game media in improving mathematics learning outcomes, specifically on the material of Least Common Multiple (LCM) and Greatest Common Divisor (GCD) for fourth-grade students at MI Ma'arif Kliwonan Wonosobo in the academic year 2023/2024. The research method used was an experiment with a pre-test and post-test control group design. The research sample consisted of two fourth-grade classes, where one class served as the experimental group receiving learning using congklak game media, while the other class served as the control group receiving conventional learning. Data were collected through pre- and post-treatment learning outcome tests. The results of data analysis indicate that the use of congklak game media significantly improves students' mathematics learning outcomes in LCM and GCD compared to conventional learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angraini, D., & Indriani, E. (2019). Pengembangan media permainan congklak berbasis android untuk meningkatkan keterampilan berhitung siswa kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, Vol 3(1), 1-8.
Aryani, F., & Husamah. (2020). Pengaruh pembelajaran berbasis permainan congklak terhadap hasil belajar matematika siswa kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, Vol 8(2), 1-9.
Arifin, Z. (2014). Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Rajawali Pers.
Depdikbud. (2016). Kurikulum 2013: Matematika. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Depdiknas. (2006). Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah: Permendiknas No. 22 Tahun 2006.
Fatimah, S. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Domino Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, Vol 2(1), 10-16.
Haryanto, D. (2018). Peningkatan hasil belajar matematika melalui media permainan congklak. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, Vol 1(1), 1-8.
Ismail, M. I., & Husein, R. (2018). The Effect of Congklak Media on Learning Outcomes of Mathematics in Elementary Schools. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), Vol 38(3), 190-199.
Mulyono, B. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dengan Media Permainan Congklak Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN Sukoharjo 03 Kecamatan Laweyan Kota Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Teorema, Vol 2(1), 35-42.
Nasution, D. M., & Siahaan, D. L. (2020). Pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe NHT dengan media permainan congklak terhadap hasil belajar matematika siswa kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, Vol 4(1), 1-10.
NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. National Council of Teachers of Mathematics.
Sadiman, A. S. (2010). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Rajawali Pers.
Slavin, R. E. (2015). Cooperative learning: Teori, riset, dan praktik (Terjemahan). Bandung: Nusa Media.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukirno. (2016). Teori Pengembangan Kurikulum. Rajawali Pers.
Sunaryo, I. K., Kurniawati, W., & Suhandi, A. (2021). Permainan congklak sebagai media pembelajaran matematika dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol 8(1), 1-10.
Surjono, H. D., & Sanjaya, W. (2017). Teori Belajar dan Pembelajaran. Kencana Prenada Media Group.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Uno, H. B. (2011). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Bumi Aksara.
Winarni, S., & Utami, H. N. (2018). Penerapan media permainan congklak untuk meningkatkan kemampuan berhitung siswa kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, Vol 2(2), 1-9.
Published
2024-06-20
How to Cite
HasanahL., AzizN., & MulyaniP. (2024, June 20). PENGGUNAAN MEDIA PERMAINAN CONGKLAK DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA. AL-QALAM: JURNAL ILMU KEPENDIDIKAN, 25(1), 32-38. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/al-qalam.v25i1.7474

STATISTICS

Abstract viewed = 0 times
.pdf downloaded = 0 times